Friske bælgfrugter
Grønne proteiner.

Planteriget slår i flere tilfælde kød, når det gælder proteinindhold.

9 vegetariske proteinbomber, der slår kød

Mange tror fejlagtigt, at det er kødet, der indeholder de fleste proteiner. Vidste du, at disse overraskende fødevarer giver dig endnu flere?

25. januar 2019 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Protein er kroppens byggesten og er blandt andet essentielt for opbygningen af muskler. Proteinbehovet opgøres som oftest i gram pr. kilogram kropsvægt pr. dag, hvilket vil sige, at en mand på 85 kg bør indtage 85 g ren protein pr. dag. Det vil sig, at han enten skal spise 400 g roastbeef for at opnå denne protein eller kun 235 g tørrede soya-bønner.

Vil du vide mere om protein? Så læs med her.

Hvor meget protein om dagen som vegetar?  

Hvor meget protein du skal have, har ikke noget at gøre med, om du lever primært vegetarisk, vegansk eller spiser meget kød. Det anbefalede daglige indhold per kilo kropsvægt er det samme. Hvor meget lige præcis du skal have, kan du beregne her. 

Protein i vegetarisk og vegansk kost?

Nogle er dog stadig bekymrede for, om de kan få nok protein som vegetar eller veganer. Men heldigvis er der masser af proteinrige kilder fra plantelivet, som gør, at du trygt kan leve primært grønt og samtidig give dine muskler og din krop det, den har brug for. 

Proteinrige vegetabilske fødevarer

Vi har lavet en liste over de mest proteinrige fødevarer indenfor tre vegetabilske genrer; Mælkeprodukter, snacks og tørrede bønner og linser.

Mælkeprodukter

  • Revet parmesan: 39 g pr. 100 g
  • Fast ost, 20+: 30 g pr. 100 g
  • Mozarella 30+: 29 g pr. 100 g

Snacks

  • Græskarkerner 29 g
  • Hørfrø: 25 g pr. 100 g
  • Peanutbutter: 23 g pr. 100 g

Tørrede linser og bønner

  • Soya bønner: 36 g pr. 100 g
  • Røde linser: 27 g pr. 100 g
  • Brune linser: 25 g pr. 100 g


Parmesanost på hvid baggrund
Parmesanost indeholder en god mængde protein.© iStock

Parmesan og soyabønner:
Gode eksempler på proteinrige vegetabilske fødevarer

Revet parmesan er den store vinder, når der skal opgøres proteinindhold, da den indeholder hele 39 g protein pr. 100 g. 

Til sammenligning indeholder de mest proteinholdige kød-produkter som eksempelvis tun kun 27 g pr. 100 g – i øvrigt den samme mængde som røde linser. Soya-bønnen, også kendt som edamame-bønnen, indeholder også hele 36 g protein pr. 100 g og overgår altså selv det mest proteinfyldte kød.

Det kan derfor sagtens betale sig at scanne andre dele af supermarkedet end blot kølediskens kød når man er på jagt efter de vigtige proteiner.

Det skal dog nævnes, at parmesan ikke altid er et rent vegetarisk produkt, da det ofte laves med animalsk osteløbe. Osteløben produceres ved hjælp af et enzym, som findes på indersiden af eksempelvis en kalvs mave. Et stigende antal producenter bruger dog vegetabilsk osteløbe. 

>> Få masser af tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: