Mand der laver salat
© iStock

Sådan øger du din mæthedsfornemmelse

Ved at stimulere sanserne kan hjernen ”snydes” til at opleve en større mæthed. Det kan være en stor hjælp i et vægttab, hvor sulten godt kan tage over til tider. Derfor er der nogle ting, som er oplagte at være opmærksom på, når du laver din mad.

22. maj 2018

Sådan kan du føle dig mere mæt

Mæthed handler om andet end at fylde maven. Faktorer som udseende, smag og konsistens har også indflydelse på, hvornår du føler dig mæt. Vi har samlet nogle tips til, hvordan du kan føle en større mæthed uden at proppe dig.

Synet

Jo flere farver og former, der er i din kost, jo bedre mæthedsfornemmelse. Et flot og anderledes måltid gør, at du bliver mere tilstede, når du spiser. Forsøg derfor at lave nogle andre udskæringer end normalt. Du kan for eksempel skære brød i trekanter istedet for den klassiske firkantede form. Sørg også for at maden har forskellige farver.

Mæthedsfornemmelsen kan også øges ved at få maden til at synes større. Brug for eksempel mindre tallerkener eller fyld bunden af tallerken med salat, så den bliver mere fyldt, uden at kalorieindholdet stiger voldsomt.

Smagen

Smagen af maden har betydning for, hvor store mængder du spiser. Gå derfor efter at lave mad, der indeholder grundsmagene:

  • Surt: findes i frugt, eddike og syrnede mælkeprodukter. 
  • Sødt: findes i frugt, bord- og mælkesukker. 
  • Salt: findes i bordsalt. 
  • Bittert: findes i kaffe, grape, kål og rå kakao.
  • Umami: findes i grønne asparges, modne tomater, svampe og kød.

Følelsen

Madens konsistens har betydning for mæthedsfornemmelsen. Sørg for at din mad indeholder både blødt og sprødt, så der er modstand i maden.

Smagsnuancerne kan forsvinde afhængig af temperaturen på maden. Vær derfor opmærksom på, at temperaturen hverken er for varm eller for kold.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: