© iStock

7 måder at booste din styrketræning

ANNONCE: Træner og træner du uden at opnå de resultater, du ønsker? Læs vores guide med tips til, hvordan du får mere ud af din styrketræning.

9. juli 2018 af Benjamin Native Studio for Maxulin

1. Variér øvelser og program

At lave de samme øvelser, hver gang du træner, er både kedeligt og demotiverende og kan derfor i sig selv medvirke til, at du ikke opnår det optimale af din træning, da du simpelthen får svært ved at holde gejsten oppe. Men vidste du, at ensformig træning også er et no-go ud fra et fysiologisk perspektiv? Du opnår langt bedre resultater, hvis du varierer din træning ved for eksempel at skifte mellem at træne med frie vægte og i maskiner, varierer rækkefølgen af øvelser og muskelgrupper samt antallet af sæt, du laver for hver øvelse. 

2. Hold pauser

Hvis du tror, du bare skal presse på og træne så meget som muligt for at få det bedste resultat, tager du fejl. Faktisk viser undersøgelser, at du opnår et bedre resultat, hvis du husker pauser mellem sættene. Hvor længe hviletiden skal være afhænger af, om du træner for at få større muskelmasse, større styrke eller forøget hurtighed.

3. Spis kosttilskud

Vidste du, at du kan booste effekten af din styrketræning med det rette kosttilskud? Maxulin® er et kosttilskud, som er specielt sammensat til mænd, og det indeholder blandt andet et ekstrakt af fenugreek (bukkehornskløver), som i et studie har vist sig at kunne øge muskelstyrken samt bidrage til at opretholde forbrændingen. Læs mere om Maxulin® her.

Undersøgelser peger desuden på, Maxulin® reducerer desuden træthed og udmattelse, så du kan give den endnu mere gas til træning.

Læs mere om studierne og Maxulin® her.

© Maxulin®

4. Få en træningsmakker

Det er sjovt og hyggeligt at mødes med venner til træningen, men det giver også en ekstra muskelbonus. En træningsmakker kan nemlig hjælpe dig med støttende ord og opmuntring og samtidigt presse dig til at yde dit allerbedste.

5. Spis rigtigt

Vil du stå skarpt, skal du tænke over, hvad du putter i munden, og du skal sørge for at få nok af både kulhydrater, proteiner og fedt. Nogle tror, at fedtet skal undgås for at få sixpack, men faktisk viser undersøgelser, at omega-3-fedtsyrer, som findes i blandt andet fisk og nødder, har positiv indvirkning på din opbyggelse af muskelmasse. 

6. Få styr på teknikken

Mange har tendens til at putte så meget vægt på som muligt, når de styrketræner, men vil du træne optimalt og undgå skader, er det ikke vejen frem. Det er langt bedre, at du starter langsomt ud med lettere vægt og fokuserer på at lave øvelserne korrekt. Med friløftsvægte er det særligt vigtigt, at du har styr på teknikken og holder kroppen stabil, når du laver øvelsen, så du undgår forkerte og skæve løft. 

7. Musik

Er du til rock, techno eller noget helt tredje? Fed musik kan give dig ekstra benzin til træningen, så lav en playliste med sange, der har det rigtige beat i forhold til dit træningstempo, put musikken i ørerne og træn derudaf!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: