tager kosttilskud
Kosttilskud Træf det kloge valg, når musklerne skal have brændstof.

Stor guide til kosttilskud

Weightgainer, kreatin og BCAA. Markedet for kosttilskud til styrketræning er enormt, men hvad kan produkterne egentlig? Og hvem har brug for dem? Tag med på en guidet tur gennem junglen af kosttilskud.

12. oktober 2015

Der er stort set ikke det, som et rigtigt sammensat måltid ikke kan klare, når ernæringen skal supplere styrketræningen. Det kan omvendt være bøvlet at medbringe det store, gennemtænkte måltid i træningstasken, så spørgsmålet er, hvad man skal vælge, når man står foran fitnesscenterets køleskabe fyldt med kosttilskud.

Stort udvalg af kosttilskud

Markedet for kosttilskud bugner af produkter til før, under og efter styrketræning, og endnu vildere bliver det, hvis du går ind på en af de mange webshops, hvor der er linet op med hundredvis af mere eller mindre mærkværdige kosttilskud.

Enkelte kosttilskud kan man med fordel tænke strategisk ind i et træningsforløb, men det er langtfra alle kosttilskud, der er lige relevante for almindelige styrketrænende motionister. Det kan derfor godt betale sig at se sig for, hvis man vil undgå at lænse kontoen fuldstændigt på kosttilskud uden den store effekt.

Vi ser nærmere på, hvad de forskellige kosttilskud består af, hvem der har brug for dem, og hvad de reelt kan, når alle de tillokkende plusord på mærkaterne bliver skrællet væk.

Mange forurenede tilskud

Der er talrige eksempler på kosttilskud, der har vist sig at være forurenet med spor fra bl.a. prohormoner. I 2002 gennemførte Den Internationale Olympiske Komité (IOC) en analyse af i alt 634 kosttilskud købt i 13 forskellige lande. Den efterfølgende analyse af alle kosttilskud viste, at 94 kosttilskud – svarende til 14,8 % – var forurenet med anabolske steroider. Kilde: Anti Doping Danmark

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: