Broccoli.
© iStock

Så meget vitamin taber broccoli ved kogning

Broccoli er sprængfyldt med vigtige vitaminer, men koger man grøntsagen for længe bliver indholdet af de gode vitaminer kraftigt reduceret.

19. august 2019 af Jesper U. Larsen

Hvor meget vitamin taber broccoli, når man koger den?

Jeg koger normalt broccoli i 5 minutter, men har fået at vide, at det er en dum idé, da det taber vitamin. Hvor stort er vitamintabet, når jeg koger min broccoli? 

SVAR: Overdreven kogning af broccoli resulterer ikke kun i en slatten konsistens, men gør samtidig et kæmpe indhug i de gavnlige vitaminer og andre plantestoffer, som gør den mørkegrønne kålsort til en vaskeægte superfood. 

Skånsom håndtering er derfor alfa og omega, når du tilbereder broccoli – og alle andre former for grønsager for den sags skyld. Uanset tilberedning er broccoli dog stadig et mættende tilbehør til aftensmaden. 

Den indeholder nemlig 3,2 gram kostfibre pr. 100 gram, som gør lige meget gavn, uanset om den er rå, kogt eller dampet.

Så stort er vitamintabet 

  • Lynstegning eller blanchering: 10 %
  • 5 minutters kogning: 25 %
  • 30 minutters kogning: 75 % 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: