Sådan får du fokus på frugt og grønt

Frugt og grønt er vigtig for din sundhed og din energi i hverdagen, heriblandt din energi til at træne. Du skal indtage intet mindre end 600 gram frugt og grønt om dagen, og det er ikke ubetydeligt, hvad du indtager, og hvordan det fordeles.

1. september 2022 af Annoncør

En sund kost er alfa og omega for en sund træning. Ud over proteinrige madvarer fra animalske kilder har din krop brug for frisk frugt og grønt. Det giver dig de bedste betingelser for at opnå en jævn forbrænding, et stabilt blodsukker og en sund vægt.

I hverdagen kan der imidlertid være nok at holde styr på. Der skal være plads til både arbejde, træning, restitution, familie og børn i kalenderen. Derfor kan det være tiltrængt med nogle nemme løsninger på en nærende kost.

Gør hverdagen nemmere med en frugt- og grøntkasse

Hvis du gerne vil sætte de 600 gram frugt og grønt på dagsordenen, kan det være en stor fordel at få en frugt- og grøntkasse leveret til din hoveddør. Det gør det lige til at få den rette mængde kål, bælgfrugter og rodfrugter med i madlavningen.

Med en Frugtkasse eller Grøntsagskasse får du de famøse “6 om dagen” leveret lige til døren, og dermed er der styr på det daglige indtag. Du har stor valgfrihed, når det kommer til kassens indhold. Mens nogle foretrækker, at indholdet bliver udvalgt for dem, vil andre gerne sammensætte råvarerne selv.

Der kan være fordele og ulemper ved begge løsninger. Når du selv sammensætter din kasse, kan du vælge råvarer, der understøtter dit træningsprogram. Omvendt giver det mere tid og overskud at give ansvaret fra sig.

Spis sunde mellemmåltider på arbejdet

Mange træner i et fast tidsrum f.eks. om morgenen eller efter arbejde. Men selvom træningen blot er henlagt til nogle timer, er det en god idé at have den i baghovedet dagen igennem. Det gælder især, når det kommer til din kost, så du kan holde kroppen stærk og i balance.

Du får energi til arbejdsdagen med små, sunde mellemmåltider. Frugt og nødder kan gøre underværker, når det kommer til at holde energien intakt. Derfor er firmafrugt til virksomheder en oplagt løsning for alle virksomheder, der prioriterer medarbejdernes sundhed.

Som virksomhedsindehaver er det helt klart værd at overveje en frugt- og grøntkasse, men du kan også sagtens foreslå det som medarbejder. Et godt argument er, at det faktisk kan fremme effektiviteten i virksomheden.

Sådan får du det maksimale udbytte pr. dag:

  • Af de 600 gram frugt og grønt bør mindst 300 gram være grøntsager.
  • Sørg for at få masser af grove grøntsager (f.eks. rodfrugter, kål og bælgfrugter), som er rige på kostfibre.
  • 100 gram af de 600 om dagen bør bestå af grønne grøntsager, det vil sige f.eks. spinat, grønkål og broccoli.
  • 100 gram bør være røde/orange grøntsager, altså gulerødder, tomater, rød peber med videre.
  • Hvis du spiser mindre kød (højst 350 gram om ugen), kan du med fordel indtage 100 gram bælgfrugter til daglig - og det er ud over de 600 gram.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: