© Istock

Derfor kan ingefær kurere forkølelse og lindre gigt

Ingefær bør være i ethvert køkken. De antiinflammatoriske gingeroler giver nemlig ingefæren styrkende kvaliteter, der hjælper mod en lang række sygdomme.

1. september 2019 af Martin Kreutzer

De aktive plantestoffer er de såkaldte gingeroler, som virker som en kraftig antioxidant, der hjælper kroppen med at bekæmpe betændelsestilstande. 75 % af alle gigtpatienter oplevede lindring i knæsmerterne, når de fik ingefærtilskud.

Ingefæren er rig på æteriske olier, som gavner fordøjelsen og samtidig virker antiseptisk. Dermed hjælper de med at dræbe potentielt skadelige bakterier, blandt andet i halsen.

Du behøver ikke at proppe dig med ingefær for at høste rodens gavnlige effekter. Snit fx et par centimeter i aftensmadsretten eller 10-15 gram i en grønsagssmoothie – så er du flyvende.

Forskere har sat ingefær positivt i forbindelse med bekæmpelse af alt fra diverse kræftformer til søsyge, gigtlidelser, kredsløbsproblemer og leverskader.

100 %. Så meget mere fyrig bliver din ingefær, hvis du koger den. Årsagen er, at de fleste gingeroler omdannes til en ny type – shogaoler, som er karakteriseret ved en stærkere smag.

Skrab skrællen af ingefæren. Over 95 % af de gavnlige stoffer gemmer sig i kødet, så der er ingen grund til at spise den trælse skræl.

Bivirkninger: Det frarådes at bruge ingefær som naturmedicin, hvis man er gravid og har kvalme, men gravide må gerne bruge ingefær i te og madlavning. Derudover skal folk, som bruger blodfortyndende medicin, der indeholder warfarin, være opmærksomme på, at ingefær muligvis kan påvirke INR-værdien (blodfortyndingseffekten). 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: