Kokosnød
© Thomas Dahl og iStock

Kokosnød: Fiberrig superfood

Kokosnødden er en undervurderet superfood, der indeholder en lang række næringsstoffer, der gavner din krop.

27. februar 2017 af Martin Kreutzer og Anne Larsen

Superfood: Kokosnød 

Den er stor og besværlig, men langt bedre end sit ry. Kokosnødden rummer nemlig en stribe næringsstoffer af uvurderlig karakter.

Bedste valg af kokosnød:

Ser man bort fra den hårde skal, så består kokosnødden fortrinsvis af kødet og saften. Førstnævnte sprudler af næring fra protein, fedt og kulhydrater, mens saften, kokosvand, er en fremragende elektrolytdrik, som både kan drikkes under træning og slukke tørsten på stranden, hvis du kommer til sydligere himmelstrøg.

Bedste tilberedning af kokosnød:

Generelt er kokosnødden også tilberedningsmæssigt ganske hårdfør, og der er derfor ikke nogen dårlig måde at bruge kokosnødden på. Der er næsten uanede muligheder for at bruge kokoskødet. En af de bedste er i tørret form, hvor du bl.a. kan tune dine havregryn eller salaten ved at komme tynde flager af kokos i.

Bedste tilbehør til kokosnødder:

Du kan matche næsten hvad som helst op med kokosnødden, men i og med at den er enormt kalorierig, så bør tilbehøret være fattigt på energi. Ellers kommer du meget nemt til at sprænge dagens kalorieregnskab. Kombinerer du derimod kokos med vitaminsprudlende kålsalater og magre kyllingebryster, er samspillet i top.

På dette tidspunkt skal du spise kokosnødden:

Kokosnøddens energi optages ret langsomt. Det gør kokosnødden genial som brobygger i måltider, der skal række hen over en masse timer. Det kan fx være frokosten, som du har planer om skal levere energi til din fyraftenstræning – eller morgenmåltidet, som skal give brændstof til en god lang søndagstur på mountainbiken. 

Sundhedsfordele og fakta om kokosnødden: 

  • Markante 14 gram kostfibre pr. 100 gram gør, at kokosnødden både mætter fremragende og holder tarmene i topform. Det sker, både ved at den simpelthen giver tarmindholdet en fylde, som gør det nemmere for kroppen at arbejde det hele igennem systemet, og ved at fibrene fungerer som næring for tarmens sunde bakterier.

  • Kokosnødden har længe været udskældt for sit høje indhold af mættet fedt. Forskerne bag en nyere artikel, der sammenfatter videnskaben på området, fastslår dog, at det er sundere for kredsløbet at spise mættet fedt frem for flerumættet omega-6.

  • Nødden er rig på laurinsyre, som er en fedtsyre, der er i stand til at bekæmpe vira i kroppen og dermed giver immunforsvaret en hjælpende hånd med på vejen. Undersøgelser peger desuden på, at fedtsyren indgår i den vigtige reparation af tarmsystemet, som finder sted, hvis det over længere tid er blevet provokeret af madvarer, som ikke tåles.

  • Proteiner er der ikke mange af. Derfor er det altid en god idé at kombinere kokosnødden med en potent proteinkilde, fx i form af fisk, fjerkræ, skaldyr eller magert kød.

  • Pas på ikke at forveksle kokosvand og kokosmælk. Mens førstnævnte, der er saften fra nødden, er en kaloriefattig elektrolytdrik, så er kokosmælk en forarbejdet væske lavet af kødet fra modne kokosnødder. Den tilsættes ofte orientalske retter. Desværre går smagen hånd i hånd med afsindigt mange kalorier – i en grad så en halv dåse stort set kan fordoble rettens kalorieindhold. 

  • Købetip: nødden skal føles tung, og når du ryster den, skal det skvulpe, da den ellers kan være for gammel.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: