© iStock

Superfood: græsk yoghurt

En god græsk yoghurt er kilde til fantastisk mæthed og giver dig samtidig masser af styrkende stoffer. Perfekt, hvis du presser kroppen med hård træning.

20. januar 2019 af Martin Kreutzer

Superfood

Den græske yoghurt er næsten lige så rig på proteiner som den islandske skyr, men er som proteinkilde alligevel noget mere overset. Det hænger nok i høj grad sammen med den græske yoghurts højere fedtindhold, som har fået mange til at ty til den hippe nordatlantiske fætter.

Men det er nu synd og skam, for selvom det længe har heddet sig, at mættet fedt er den direkte vej til hjerte-kar-sygdomme, så er det yderst sparsomt med videnskabelig dokumentation for netop denne sammenhæng. Derfor har et stigende antal etablerede forskere også skiftet standpunkt de seneste år. Resultatet er en markant lavere frygt for mælkefedtet.

Det ændrer naturligvis ikke ved, at der med en højere fedtprocent følger et øget antal kalorier, men det åbner op for strategisk at tilvælge de lidt federe varianter indimellem. Det kan fx være i retter, der er så magre, at både mæthedsfølelsen og konsistensen bliver løftet gevaldigt af lidt cremet fedme.

Vidste du, at æg er virkelig godt for dig, som træner? Det kan du læse meget mere om her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: