© Istock

Superfood: kartofler

Du kan roligt nyde smagen af de nye kartofler, for kalorieindholdet ligger langt under fx ris og pasta. Samtidig mætter de nye kartofler fantastisk og styrker dit immunforsvar.

28. juli 2015 af Martin Kreutzer

Vi bør sende en venlig tanke til de spanske soldater, som omkring 1500-tallet bragte kartoflen til Europa. For kartoflen er et skatkammer af ernæringsmæssigt guld – ikke mindst nyopgravede af slagsen. Kartofler indeholder generelt stivelse, men hos de nye kartofler har stivelsen en bedre struktur. Det fornemmer man ved, at de nye kartofler er fastere i konsistensen, og det betyder, at de mange kulhydrater optages langsommere, hvilket gør blodsukkeret mere stabilt.

Ser man på kalorieindholdet, så er det markant lavere end i fx pasta og ris, så spiser du samme mængde, som hvis det var ris og pasta, sparer du omkring 40 procent af stivelseskalorierne. Det gør den nye kartoffel oplagt i en diæt, hvis du gerne vil tabe dig. Samtidig mætter den fantastisk på grund af fibrene og de forklistrede kulhydrater, og nye kartofler har et højt indhold af C-vitamin, hvilket er godt for immunforsvaret og også styrker både led og sener.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: