ET GODT RÅD: Vil du undgå, at kyllingebrystet bliver tørt og kedeligt, så lad det ligge og ‘trække’ i en marinade en halv times tid, inden det skal i ovnen eller på panden.© Colourbox

Superfood: kylling

Kyllingen er nærmest blevet nationalret for os – med god grund. For ud over den saftige smag har den et skyhøjt proteinindhold og rummer næsten intet fedt.

25. august 2019 af Martin Kreutzer

Superfood

Vi har lovprist kyllingen mange gange, og vi gør det gerne endnu en gang. For i modsætning til den røde bøf – som vi bestemt også kan lide – så er der ikke et loft over, hvor meget kylling du kan spise, før det bliver potentielt sundhedsskadeligt.

Er du endnu ikke mæt efter den første filet, så kan du roligt snuppe en mere. Med kyllingens forsvindende lille fedtindhold koster det kun omkring 100 kalorier. Men så er der også stor sandsynlighed for, at du bliver mæt. Kylling er nemlig en sand proteinbombe, som på én og samme tid gør den til både slanke- og træningsmad.

Kyllingekødet byder også på et pænt indhold af superstoffet selen, der fx styrker immunforsvaret. Herudover er der i kylling masser af jern, som kroppen bruger til at danne røde blodlegemer, så dit iltoptag bliver bedre.

Opskrift på anismarineret kyllingebryst med rødkålssalat: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: