REJER De små skaldyr rummer mere end 20 gram protein pr. 100 gram – det sikrer mæthedsfornemmelse i flere timer.© Colourbox

Superfood: rejer

Rejen er en sjælden kombination af koncentreret sundhed og stor velsmag. Så spis bare løs.

23. maj 2014 af Martin Kreutzer. Opskrift: Mads Persson.

Superfood De er nok små og syner ikke af meget. Men tag ikke fejl.

Rejer

er et af havets absolutte kostvidundere. Lad os fx starte med proteinindholdet, for her matcher de små skaldyr til fulde proteinbomber som kalkun og oksemørbrad.

Det bliver ovenikøbet kun bedre, når man kigger på rejens fedtindhold, som er forsvindende lille. Og det fedt, den trods alt indeholder, udgøres af sunde omega 3-fedtsyrer, der er til stor gavn for hjertet. Herudover virker fedtsyrerne antiinflammatorisk, hvilket betyder, at de hjælper på restitutionen efter hård træning.

Rejernes flotte proteinindhold kommer i særlig grad til sin ret i den luftige avocadosuppe, vi linker til længere nede. Proteinerne gør nemlig, at hele måltidet hviler i mavesækken, mens de spaltes ned til mindre aminosyrer. Uden rejeproteinerne ville suppen ryge lige i tarmen – og ikke mætte så meget.

Opskrift på avocadosuppe med friske rejer og chili: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: