Rødbede. Nitrat. Sundhed.
Rødbede er super sundt

Rødbeden er ikke bare en flot, rød rod. Den er også super sund!

© Foto: iStock

Superfood: Rødbede

Rødbeden er gået fra at være noget, man ikke kan få af tøjet, til at være tidens mest potente træningskost med et tårnhøjt og præstationsfremmende nitratniveau.

16. marts 2022 af Martin Kreutzer

Rødbede er super superfood

Rødbeden oplever i disse år en sand revitalisering, hvor den er gået fra kedelig rodfrugt til et decideret sundt og lovligt dopingstof.

Her på siden kan du blive meget klogere på, hvad rødbede er godt for, hvordan du får mest ud af dine rødbeder, og hvordan du kan tilberede dem.

FAQ
Hvad er rødbede godt for? 
Er rødbede godt for konditionen?
Boost rødbeden 
Lav din egen rødebedeshot
Opskrifter

Hvad er rødbede godt for?

Undersøgelse på undersøgelse har vist, hvordan rødbede kan forbedre din præstation i idrætsformer som løb, cykling og roning, hvor kredsløbet er i centrum. De mest optimistiske undersøgelser konkluderer, at præstationsevnen kan forbedres med hele 15 procent, mens et mere realistisk bud nok snarere er ca. 2-3 procent.


Hemmeligheden bag superrodfrugten rødbede er dens høje indhold af nitrat, som man ellers bedst kender som gødning i landbrugsverdenen. Rødbedens nitrat er dog et rent superstof, som sikrer ekstra meget ilt til dine muskler.

Ikke nok med det, så får rødbeden også blodtrykket til at falde, ligesom den er fuld af fibre og proppet med vitaminer.

Er rødbede godt for konditionen?

En interessant krølle ved rødbededoping er, at det ikke løfter din kondition. Ja, faktisk tværtimod. Flere undersøgelser har vist, at konditallet ligefrem falder, når der køres en rødbedekur.

Dette rimer umiddelbart slet ikke med de målte præstationsforbedringer og har sat forskerne i gang med at lede efter en plausibel forklaring. Helt i mål er de ikke endnu, men der er bred enighed om, at magien ligger i rødbedens nitrat, og mere præcis dennes evne til at løfte ekstra meget ilt ind i de arbejdende muskler, og måske primært de hurtige muskelfibre, der derfor bedre kan komme i spil under konditionskrævende udfordringer.

Ved at øge udnyttelsen af ilt fra blodet mindskes behovet for en stor kondition, når musklerne skal udføre et bestemt arbejde. I stedet for at løfte din kondition mindsker rødbederne med andre ord behovet for ilt til at løbe, cykle, ro eller hvad du nu giver dig i lag med af pulskrævende arbejde, og den effekt er så stor, at der i flere forsøg opnås signifikante forbedringer.

Som en bonus kan du se frem til at blodtrykket falder. Den effekt af at indtage nitatholdige madvarer har nemlig længe været kendt.

Lav din egen rødbedeshot

Der er intet til hinder for at lave din egen rødbedepowerdrik, for der gemmer sig ingen hemmelige ingredienser i producenternes udgaver. Alt, du behøver er 1 kg skrællede rødbeder, 1 stort æble og en saftpresser. Kom det hele i maskinen, pres saften ud og fordel den i et par skoldede halvliters vandflasker. Så har du dine tilskud til de næste par hårde træningspas eller konkurrencer.

Vores bedste opskrifter med rødbede

Opskrift på sprød rødbedesalat med æble og hytteost: Klik her!

Opskrift på rødbedeshots: Klik her!

Opskrift på grov rødbedesalat med fetaost: Klik her!

Opskrift på frikadeller med rødbede: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: