Det gode sidder i skindet. Det røde skind er fyldt med antioxidanter, der stiver immunforsvaret af og mindsker muskelømhed.© Colourbox

Superfood: tomat

Udpræget machomad? Måske ikke. Men den saftige grøntsag gemmer på nogle stoffer, der gør den særdeles relevant for dig, der skal fylde depoterne op efter en tur i løbeskoene eller i fitnesscenteret.

21. januar 2014 af Martin Kreutzer

Superfood

Efter en solid omgang træning er det nok de færreste, der logisk tænker på at kaste sig over en tallerkenfuld tomater. De rummer nemlig ikke mange proteiner og bugner heller ikke ligefrem af kulhydrater.

Alligevel gemmer den saftige grøntsag på nogle stoffer, der gør den særdeles relevant for dig, der skal fylde depoterne op efter en tur i løbeskoene eller i fitnesscenteret.

Tomatens trumfkort er lycopen – et rødt farvestof, der ikke kun giver tomaten dens flotte kulør, men også virker som værn mod overbelastning. Effekten kan mærkes i musklerne, som bliver mindre ømme efter hård træning, og den understøttes af andre stoffer i tomaten som betakarotin, C-vitamin og E-vitamin.

Stofferne gør også underværker for hele dit kredsløb og nedsætter risikoen for åreforkalkning og blodpropper.

Opskrift på fuldkornspastasalat med cherrytomater og kylling: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du gerne opnå med din træning i løbet af det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: