© Istock

Superfood: torsk

Torsken er til andet end fest og ballade nytårsaften. Den magre fisk med den gode smag og de mange proteiner er faktisk det gode valg, hvis du gerne vil tabe dig.

29. juli 2015 af Martin Kreutzer

Kogt, dampet, stegt eller – som i opskriften nedenfor – bagt med nye ærter. Uanset hvordan du foretrækker torsken tilberedt, så kan du roligt gå ombord i det hvide, faste kød, der falder i flager på tallerkenen.

Torsk er en mager fisk, så det er ikke her, du tanker op med de vigtige omega-3-fedtsyrer, som kendes fra fx laks, sild og makrel. Til gengæld er den ligesom andre magre fisk rendyrket slankekost og guf for musklerne, hvis du træner hårdt. Det skyldes, at proteinindholdet er tårnhøjt og af den ypperste kvalitet, så kroppen direkte kan producere muskler, hormoner og andet.

Med et superlavt fedt- og kalorieindhold giver torsken dig en optimal mæthed pr. kalorie, og den mæthed understøttes af proteinerne, som bremser måltidets optagelseshastighed og giver fylde i maven. Fiskeproteinet skruer tilmed op for kroppens forbrænding som en ekstra bonus, og derfor bør torsken indtage en fremtrædende rolle i slankekøkkenet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: