© Colourbox

Superfood: valnød

Valnødden er topscorer, når det gælder mængden af hjertevenlige antioxidanter. Spis den med kyllingefrikadeller og få et optimalt måltid.

6. oktober 2014 af Martin Kreutzer

Superfood

Valnødden er langtfra den mest populære nød i køkkenet. Men det er faktisk både synd og ufortjent, for kommer det til sundhed og smag, så er valnødden overordentlig svær at komme uden om.

Først og fremmest er den nemlig en fremragende kilde til de essentielle omega-3-fedtsyrer, som er en central bestanddel af hjernen. Med et indhold på 7,5 gram omega-3 pr. 100 gram placerer valnødden sig blandt planterigets topscorere. Ud over fedtsyrerne får du også masser af B6-vitamin, som indgår i et hav af stofskiftereaktioner og samtidig er med til at danne de vigtige røde blodlegemer, som transporterer ilten rundt i kroppen.

Til sidst må vi da heller ikke glemme valnøddens overlegne indhold af antioxidanter, som er gode for hjertet og hjælper mod inflammation og sygdom.

Få opskrift på kyllingefrikadeller med valnødder, persille, rød peber og feta.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: