Løgne, vi løbere fortæller andre, del 2

Det er ikke fordi, vi lyver. Nogle gange er det bare ikke alle de fantastiske ting, vi fortæller om løb, som er helt sande.

13. november 2018 af Christian Thestrup

Vi siger ikke, at løbere lyver med vilje. Ind imellem siger vi bare nogle ting, som måske ikke er heeelt rigtigt. Som for eksempel:

”Det er kun hårdt, indtil du kommer i form.”
Helt sikkert. Der kommer et tidspunkt, hvor du ikke bliver forpustet af at løbe en kilometer. Og hvis du bare holder dig til den distance og kun deltager i fantastiske motionsløb, som er 1 kilometer lange, så går det nok. Men der er vist også noget med, at man kan løbe 5 eller 10 kilometer? Og det skulle vist være ret sjovt? Det er bare noget, vi har hørt…

”Mange skader? Arj, det sker næsten aldrig.”
I hvert fald ikke hvis man tænker på skader, som dem der kommer, hvis man bliver kørt over af en bil. Okay, så kan der komme mindre ’skavanker’ som overbelastninger eller en fibersprængning. Eller løberknæ, akillessenebetændelse eller hælspore. Haha, kært barn har mange navne. Men det er sjældent noget, der ikke kan løbes væk. Pokal eller hospital!

”Som løber har man altid en masse løbetøj.”
Det er faktisk rigtigt. Alligevel tager du næsten altid tager det samme løbetøj på – tur efter tur efter tur. Men hey: Hvis tøjet er tørt, er tøjet godt. Det er jo ikke et modeshow derude – det er overlevelse!

>> Få en løbehue, handsker, halsedisse, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning for kun 69,50 kr. Læs meget mere her. <<

”Jeg løber kun 10 kilometer. Vi ses om en time! ”
Okay. Med 10 kilometer mener vi nok i virkeligheden 14 – måske 16. Og det er jo ikke fordi, det er umuligt at løbe 16 kilometer på en time. Det kræver for det meste bare, at man er 185 centimeter høj, vejer 54 kilo og er vokset op i den tynde luft på et bjerg i Kenya, hvor du har løbet 30 kilometer i skole hver dag, siden du var 4 år gammel. ”Gud! Har jeg været væk i to timer?!? Undskyld! Det må være fordi, jeg lige skulle tage et billede til Instagram.”

”Du bliver tynd af at løbe.”
Det er rigtigt. Meeen så er der lige noget, som hedder carboloading, hvor man begynder at fylde depoterne med kulhydrater som ris og pasta 2-3 dage inden et løb. Mange løbere begynder faktisk denne proces 2-3 uger i forvejen, ligesom ting som chips, vingummi og kage også har listet sig ind i kategorien ’kulhydrater’. Og når carboloading virker til motionsløb, virker det vel også til den daglige træning. Kan du se, hvad det er, vi prøver at sige?

”Det er skønt at få et brusebad efter en lang løbetur.”
Det har du i hvert fald hørt. 9 ud af 10 gange går du nemlig direkte ud i køkkenet, tager noget at drikke og vælter om i sofaen. Og før du ved af det, har du set tre afsnit af Venner og glemt alt om, hvorfor du er iført singlet, shorts og kompressionstrømper. Nå, men Instagram skal jo også lige opdateres. Og så er det er vist på tide at komme i seng…


Aktiv Træning anbefaler

Hold varmen og bliv set i mørket for KUN 69,50 kr. Lige nu kan du få en løbehue, handsker, halsedisse, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning til en vanvittig pris. Du får hele pakken med alle 5 dele samt 2 numre af Aktiv Træning for KUN 69,50 kr. (+ 29,50 kr. i porto). Tilbuddet gælder kun så længe lager haves. Læs meget mere her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: