© iStock

5 gode foam rolling øvelser

Foam rolling kan øge din mobilitet, mindske muskelømhed og forbedre din restitution. Vi har samlet 5 gode foam rolling øvelser til dig her.

21. marts 2019 af Dina Christiansen

1. Baller 

Placer numsen ovenpå foamrolleren mens du støtter med hænderne på gulvet. Smid det ene ben over det andet og læg vægten på modsatte balle. Bevæg dig frem og tilbage på foam rolleren og roter lidt fra side til side, så du også rammer ydersiden af ballen. Efter 2 minutter (kan deles op med pauser imellem, hvis der er behov for det) smider du det andet ben over og lægger vægten på den modsatte balle. 

© iStock

2. Baglår

Støt med hænderne på gulvet og læg det ene ben strakt hen over foamrolleren. Støt med det modsatte ben på gulvet eller kryds benet hen over det andet, hvis du vil lægge mere vægt i. Bevæg dig frem og tilbage på foam rolleren i 2 minutter (kan deles op med pauser imellem, hvis der er behov for det) og skift derefter ben. 

© iStock

3. Forlår 

Lig på maven med det ene forlår over foam rolleren og det andet ben ud til siden, støttende på gulvet. Lig på albuerne, rul frem og tilbage på foam rolleren og roter lidt fra side til side, så du også rammer yder- og indersiden af låret. Efter 2 minutter (kan deles op med pauser imellem, hvis der er behov for det) skifter du ben.

© iStock

4. Ryg

Lig på ryggen med øvre ryg placeret på foam rolleren. Hav enten armene over hovedet eller kram dig selv, så rygmusklerne strækkes ud. Lig med bøjede ben og fødderne i gulvet. Brug benene til at skubbe stille og roligt frem og tilbage samtidig med, at du roterer en smule fra side til side. Du kan også vende dig om på siden og rulle frem og tilbage på det yderste af rygmuskulaturen. Massér området i 2 minutter. 

© iStock
© iStock

5. Lænd 

Lig på ryggen med nedre ryg placeret på foam rolleren og armene støttene i gulvet. Hav enten det ene eller begge ben i gulvet og rul frem og tilbage. Ligesom til øvre ryg bruger du benene til at skubbe stille og roligt frem og tilbage samtidig med, at du roterer en smule fra side til side. Massér området i 2 minutter. 

© iStock

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: