Overtræning
Presser du dig selv for hårdt?

Det er godt at presse sig selv under træningen, men det er også vigtigt, at man ikke presser kroppen for meget. Læs med her, og find ud af om du presser dig selv for hårdt. 

© iStock

5 tegn på, at du presser dig selv for hårdt

Overtræning rammer ikke kun eliten. Også ambitiøse motionister kan komme til at spænde ben for sig selv ved at træne for meget.

10. august 2021 af Brian Henneberg

1. Du præsterer dårligere uden grund 

Du træner tit og ofte og har oplevet fremgang over et godt stykke tid, men pludselig oplever du af uforklarlige grunde, at dit niveau falder en smule. Hvis dette sker, så bør alarmklokkerne ringe. Faldende præstationsevne trods uændret træningsmængde kan være et af symptomerne på begyndende overtræning.

2. Du er træt og udmattet 

En følelse af udmattelse og oplevelsen af, at du ikke er udhvilet, når du står op om morgenen, kan være et tegn på overtræning. Det hænger ofte også sammen med tendens til søvnløshed. Du vil typisk opleve, at du har større behov for at sove, men at du samtidig sover dårligt eller meget uroligt og usammenhængende.

>> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

3. Du får oftere småskader og er oftere syg 

Døjer du konstant med småskader og smerter i kroppen, så er det en god indikator for, at dit system ikke når at restituere fra den træning, du udsætter kroppen for. Man mener, at dette bl.a. hænger sammen med et overtræningsrelateret fald i niveauet af glutamin. Glutamin spiller en vigtig rolle i immunforsvaret, og man ser derfor ofte, at man i en overtræningsfase bliver ramt hyppigere af forkølelser, ondt i halsen og andre problemer med de øvre luftveje. Ligeledes kan overtræningen forårsage en mere eller mindre kronisk tilstand af inflammation, udmattelse og ømhed i kroppen.


4. Du holder aldrig pause 

En vigtig del af et veltilrettelagt træningsprogram er indbyggede uger med pause eller en reduceret træningsmængde. Det er det, som kaldes periodisering. Går dit program ud på at køre til udmattelse med tunge vægte til hver eneste træning, uge efter uge uden pause, risikerer du at træne dig selv i sænk. Så kig dit program efter i sømmene, og vurdér, om det er sat fornuftigt sammen.

5. Du mister motivationen 

Hvis du plejer at mærke en kropslig og mental glæde, når du træner, og denne følelse pludselig fortrænges af tristhed og manglende lyst til træning, så kan det måske skyldes overdreven træning. Dette er bare ét eksempel på de psykiske symptomer, som kan vise sig i forbindelse med overtræning. Man kan fx også opleve humørsvingninger, have let ved at blive irritabel eller have tendens til angst og depression. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: