Kvinde på motionscykel
© iStock

Bliv mere udholdende med HIIT

På celleniveau giver 2 min. HIIT lige så meget som 30 min. træning i moderat tempo. Læs, hvorfor 2 minutters hård træning kan gøre dig mere udholdende.

8. marts 2019 af Redaktionen

Derfor gør HIIT dig mere udholdende

30 min. cykling i jævnt tempo eller 4 x 30 sek. fuld sprint? Valget er dit, og resultatet er omtrent det samme, når det gælder forandringen af mitokondrierne, som er cellernes energikraftværker, der især påvirker udholdenheden. 

Det viser et nyt australsk studie, hvor forsøgspersonerne skulle gennemføre tre forskellige træningspas på en kondicykel:

  • 30 min. ved 50 % af deres maks.-kapacitet
  • 5 x 4 min. intervaller ved 75 % maks
  • 4 x 30 sek. all-out-sprintintervaller

Forskerne målte ændringerne i forsøgspersonernes mitokondrier i lårmusklerne efter hvert pas, og resultatet viste, at de helt korte sprintintervaller havde samme effekt på mitokondrierne som de længere pas. 

Kilde: American Journal of Physiology

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: