Crossfit øvelse til hjemmetræning
Crossfit øvelser til hjemmetræning

Her kan du læse om forskellige crossfit øvelser, som er særligt gode til hjemmetræning.

© colourbox

Crossfit hjemmetræning - sådan!

Crossfit-øvelser laver man normalt i fitnesscenteret eller i et crossfit-center. Men heldigvis kan du sagtens få en effektiv omgang crossfit-træning hjemme på dit stuegulv.

8. december 2016 af Jannik Petersen

Crossfit

Crossfit hitter i Danmark, og det er der en meget god grund til. For med en kombination af crossfit-øvelser, der både træner styrke, kondition og smidighed, er crossfit langt hed ad vejen den ultimative form for træning.


Træn crossfit hjemme

Hvis man vil dyrke crossfit, er det mest nærliggende at gå ned i et fitnesscenter og deltage i holdundervisning med crossfit-øvelser. Det lyder umiddelbart nemt, men det kan være svært at komme afsted.

Heldigvis kan du sagtens få en effektiv omgang crossfit-træning hjemme på dit stuegulv.

Her på siden kan du finde inspiration til crossfit-øvelser, som særligt egner sig til hjemmetræning.


Crossfit-øvelser

Crossfit giver dig konditions-, styrke- og smidighedstræning på én og samme tid, fordi du laver øvelser, der involverer mange muskler på én gang - og fordi du træner i højt tempo.

Den daglige crossfit-træning kaldes WOD (workout of the day). En WOD er et kort crossfit-program, der typisk består af 3-5 crossfit-øvelser, som gennemføres i højt tempo. Men husk samtidig at arbejde med korrekt teknik. 

Afprøv crossfit-øvelserne i langsomt tempo og sammenlign med video-optagelserne her på siden.

Når teknikken sidder i skabet, kan du gå i gang med dagens WOD. Lav fx 5 burpees, derefter 10 squat og så 15 mountainclimbers. Herefter starter du forfra - uden at holde pause. 

Forsøg at blive ved i 5 minutter. Hold en pause og få pulsen ned, og snup så 5 minutter mere. Nu har du fået 10 tordnende effektive minutters crossfit-træning.

Efterhånden som du kommer i bedre form, kan du bygge flere crossfit-øvelser på og forlænge din WOD med 5-10 minutters varighed.


Crossfit-program: 10 gode crossfit-øvelser til hjemmetræning

Se instruktioner og videoer med de enkelte crossfit-øvelser her. 

Burpee

Squat

Mountainclimbers

Bodydrag

Telemark-jump-squat

Breakdance-øvelse

Inverted row

Dynamisk push up

Reaktionsøvelse

Triple knee tuck

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

VIL DU OGSÅ HAVE stærke ryg- og mavemuskler? Det kan du sagtens. En af de allerbedste måder er at bruge et mavehjul. Med kun få minutters træning om dagen styrker du din coremuskulatur, får en sundere holdning og undgår at falde sammen i ryggen med smerter i lænden til følge.

LIGE NU KAN du få et mavehjul i høj kvalitet sammen med Aktiv Træning. Mavehjulet er designet med dobbelthjul, så du har god stabilitet, og håndtagene er ergonomisk udført med fordybninger til fingrene. Mavehjulet er en del af vores store træningssæt med mavehjul, træningsmåtte, træningselastikker, stor øvelsesguide og 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Læs mere om det fantastiske vilde tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilke sundhedsråd har du sværest ved at efterleve?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: