Ældre par på løbetur.

Det svenske studie viste, at de kvinder, som på trods af en god kondition udviklede demens, gjorde det langt senere i livet – i snit 11 år senere end de andre kvinder.

© iStock

Derfor forebygger kondition demens

Forskning viser, at kondition kan have betydning for, om du bliver ramt af demens senere i livet. For at forebygge demens er det, udover at holde kroppen i god form, vigtigt, at du spiser sundt og varieret samt udfordrer hjernen hele livet.

7. august 2018 af Redaktionen

God kondition kan forebygge demens 

Giver du den gas med konditionstræning nu, kan du måske undgå at blive ramt af demens senere i livet. Et nyt studie fra Göteborgs Universitet viser, at kvinder, der er i meget god form som midaldrende, har næsten 90 procent reduceret risiko for at få en demensdiagnose senere i livet. 

Tilbage i 1968 undersøgte forskere 191 kvinder, som i gennemsnit var 50 år. Deltagernes kondition blev målt ved hjælp af en test på motionscykel. På baggrund af testen blev 40 af kvinderne karakteriseret som værende i særdeles god form, 92 var i middelgod form, og 59 var i dårlig form. 

Herefter blev der fulgt op på deltagerne igennem de næste 44 år, hvor de blev vurderet for demens seks gange. I denne periode udviklede 44 af deltagerne sygdommen. Af de kvinder, som var i særdeles god form, var det kun 5 procent, der blev diagnosticeret med demens. 

Derimod skete det for 25 procent af de kvinder, der var i middelgod form, og 32 procent af dem, der var i dårlig form. Med andre ord havde de mest veltrænede kvinder 88 procent lavere risiko for at udvikle demens end de mindre veltrænede. 

Forskerne påpeger dog, at studiet havde visse begrænsninger, da det bl.a. var en ret lille gruppe kvinder, der blev testet. Det er dog ikke det første studie, der har vist, at motion kan virke forebyggende på demens. 

Hvad kan du gøre? 

Der er intet, der tyder på, at man helt kan ophæve risikoen for at udvikle en demenssygdom, men forskning har vist, at ens livsstil kan påvirke risikoen for at blive ramt. 

Det øger risikoen:
  • Rygning.
  • Forhøjet blodtryk midt i livet.
  • Langvarigt alkoholmisbrug.
  • Type 2-diabetes.
Det mindsker risikoen:
  • Fysisk aktivitet og motion. 
  • Sund kost, især med et højt indhold af grønsager, bælgfrugter, olivenolie, fisk og skaldyr. 
  • At udfordre hjernen hele livet.

Kilde: Neurology & Nationalt Videnscenter for Demens

Vi anbefaler: Genialt løbebælte

Nu kan du opbevare din telefon, nøgler og kreditkort på en nem og sikker måde, når du træner. Med dette smarte bælte kan du nemlig have alle dine vigtige ting med på løbeturen, cyklen eller i fitnesscenteret. Bæltet har to lommer, der kan udvides og holder dine ting fast, så du slet ikke opdager, at du har dem med. Med de to lommer kan du desuden have dine nøgler i den ene, mens din telefon kan ligge sikkert og uden at blive ridset i den anden.

Den store lomme har en lille udgang dine høretelefoner på bagsiden, og så er bæltet vandafvisende, så dine ting ikke bliver våde. Lige nu kan du få det geniale bælte sammen med 2 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, for KUN 69,50 kr. (+29,50 kr. i porto og ekspedition) I ALT 99 kr. Du får også en digital løbeguide med masser af tips til, hvordan du bliver en hurtigere og bedre løber. Læs mere om tilbuddet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: