Tre mænd og to kvinder der løfter vægte.
© iStock

Det tilføjer rygløft til dit dødløft

Selvom rygløft er god som begynderøvelse, er dødløft i sidste ende den bedste øvelse, da du på denne måde aktiverer mere muskelmasse. Dog kan rygløft være et godt supplement til dit dødløft.

6. februar 2019 af Hans Westhausen Gottlieb

Kan rygløft erstatte dødløft?

Når jeg træner, laver jeg både rygløft og dødløft. Kan jeg i virkeligheden nøjes med at lave rygløft?

SVAR: Som begynderøvelse er rygløft (hyper­extensions) helt fin, og når du er blevet mere erfaren, er øvelsen et rigtig godt supplement til dødløft. Men skal du vælge, så er dødløft en bedre øvelse, da den aktiverer langt mere muskelmasse.

Ideelt set kan du begynde din træning af den nedre ryg med dødløft og så derefter lave hyperextensions. Kan du tage over 15 gentagelser, så hold en vægtskive ind til brystet. Afslut evt. med 2 sæt planke. 

Hyperextensions illustration

Hyperextensions

Du træner: Rygstrækkere og baglår.

Sådan gør du: Indstil maskinen, så du kan hænge med hele overkroppen ud over kanten. Hæng med hovedet nedad og hænderne på brystet eller ud for kinderne. Løft dig op, så krop og ben danner en lige linje, og sænk dig ned igen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: