Mand og kvinde i fitness, der giver high-5.
© iStock

5 tips til at bevare træningsgejsten

Det kan være svært at komme afsted til træning, hvis det anses som en sur pligt. Vi giver dig 5 gode tips til, hvordan du nemt opretholder træningsgejsten.

22. marts 2019 af Jesper U. Larsen

5 gyldne regler til at opretholde træningsgejsten 

1. Du skal prioritere din træning 

Hvis du vil se resultater af din træning, er du nødt til at være vedholdende. Smid dine ugentlige træningspas i kalenderen, og hold dig selv fast på, at du skal afsted, selvom du har travlt.

2. Du skal synes, det er sjovt

Den bedste garanti for at holde liv i de gode træningsvaner er at finde en træningsform, du faktisk har lyst til at bruge din tid på – frem for noget, som kun føles godt, når det er overstået.

3. Du skal have en plan 

Hav altid en plan for, hvad du skal lave i fitnesscenteret. Få eventuelt en personlig træner til at lave et godt program, der er skræddersyet til netop det, du gerne vil opnå med din træning.

4. Du skal få styr på teknikken 

Det er afgørende vigtigt, at du lærer at løfte vægte med den rette teknik – både for at undgå skader og for at øge udbyttet af din træning. Få hjælp af en træningskyndig person, hvis du er i tvivl.

5. Du skal udfordre kroppen 

Kroppen vænner sig lynhurtigt til det, den ‘plejer’ at blive udsat for. Derfor skal du sørge for, at der er progression i din træning – fx ved løbende at øge vægten i dine øvelser

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilke sundhedsråd har du sværest ved at efterleve?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: