Mand der træner intervaller
© iStock

4 grunde til at intervaller rykker

Drømmer du om at kunne løbe hurtigere, så er intervaller den klart mest effektive vej til topformen. Det kræver dog, at du vælger de rette til netop dit niveau og dine mål - og at du træner dem på den rigtige måde.

9. september 2019 af Bjarke Kobberø

Sundhedsboostende gevinster  

Du får et hav af sundheds­ og formboostende gevinster, og samtidig vil det få træningen til at virke mere overskuelig, både fordi den bliver delt op i mere spiselige bidder, og fordi dine almindelige ture kommer til at føles lettere. Snedigt. 

Her får du 4 grunde til at vælge intervaltræning:

1. Kondition 

Når du træner intervaller, får du aktiveret en masse muskelfibre, og hjertet og kredsløbet tvinges til at piske meget store mængder blod ud til de hungrende muskelfibre. Hjertets evne til at pumpe blod og ilt rundt i kroppen er afgørende for din kondition, så for at forbedre denne er du nødt til at banke pulsen op. Her fungerer intervaller helt uforlignelig godt.

2. Løbeøkonomi

Vores koordination styrkes ved højintenst løb. De fleste vil helt naturligt løbe mere dynamisk og kraftfuldt, når tempoet bliver sat op. Vi får trænet kroppen til at blive dygtigere til at aktivere muskelfibrene på en mere koordineret og effektiv måde. Udbyttet er et relativt nedsat energiforbrug ved en given hastighed – også kendt som en forbedret løbeøkonomi.

3. Mental styrke 

At løbe intervaller handler i høj grad om at disponere kræfterne og ofte om at presse sig selv og sine grænser mere end på de normale løbeture. Den ekstra power, der ligger i at have rykket de mentale grænser, er guld værd, når du skal finde ekstra kræfter frem til fx et motionsløb. En afledt effekt er, at de normale løbeture kommer til at føles meget lettere og overskudsagtige.

4. Variation 

En af de mest oversete fiduser til effektiv træning er at skabe variation i træningspassene. Og her er intervaller en klokkeklar foræring. Både i det enkelte træningspas og hen over ugerne og månederne sikrer intervaltræning dig en rigtig god variation i den måde, du belaster og udfordrer din krop på. Det er et rendyrket hit for både udbytte og træningsmotivation.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: