En mand og to kvinder der spinner.

HIIT kan bruges til mange forskellige træningsformer, fx spinning, løb og roning i romaskine.

© iStock

Husk bedre med HIIT

Korte og knaldhårde intervaller booster hukommelsen, viser et forsøg. En times træning om ugen er nok.

21. marts 2018 af Redaktionen

Derfor er HIIT god for din hukommelse 

Fitnesseksperter fra hele verden udråbte for nylig højintens intervaltræning (HIIT) til årets største fitnesstrend, og nu er der endnu mere vind i sejlene til den populære træningsmetode. Det viser sig nemlig, at den er en gevinst for hukommelsen.

I et nyt studie blev testpersonerne sat til at gennemføre 20 minutters intervaltræning på spinningcykel tre gange om ugen i seks uger. Før og efter de seks uger tog deltagerne en hukommelsestest og fik testet deres fysiske form. Det viste sig, at de blot 60 minutters træning i alt om ugen havde gjort en positiv forskel for deres præstation i hukommelsestesten, hvor de klarede sig markant bedre anden gang. 

Målinger viste desuden, at de deltagere, der var kommet i bedst form i løbet af forsøgsperioden, også havde opnået den største stigning i koncentrationen af BDNF i blodet. BDNF er et protein, som er involveret i dannelsen af nye hjerneceller og har stor betydning for vores indlæring og hukommelse. 

3 klassiske HIIT-pas

Varm op i 5 minutter. Gennemfør ét af følgende intervaller:

  1. Tabataintervaller
    20 sek. sprint, 10 sek. hvil. Gentag 8 gange.
  2. Monstersprint
    30 sek. all-out­-sprint, 2-­3 min. hvil. Gentag 5-8 gange.
  3. Minut-tur 1:1
    1 min. interval, 1 min. hvil. Gentag 5-8 gange.

Jog af 5 minutter. 

Skal du være helt klar til intervaltræningen? Så læs med her. 

Redaktionen anbefaler: Lækker træningsjakke

Løb gennem kulden og blæsten med Aktiv Træning. Lige nu byder vi nye læsere velkomne med en suveræn løbejakke fra Diadora sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og ekspedition). Jakken kan lynes højt op i halsen og er forsynet med mesh-paneler i nakken, under armene og ned ad ryggen, hvilket giver en naturlig udluftning, så du ikke koger over på løbeturen. Derudover giver panelerne jakken en super mobilitet og bevægelighed, da der ikke er noget værre end at slås med en jakke med dårlig pasform, når man løber. Læs mere om tilbudet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: