© Getty Images

De 5 bedste råd til at optimere din løbeform

Vil du blive en hurtigere og mere motiveret løber? Sug til dig af de bedste tips fra I FORM og Aktiv Træning.

14. april 2021 af Benjamin Creative for Wype

Har din kondition nået et plateau, og har du svært ved at holde gang i løbegejsten? Så er der hjælp at hente. Vi har bladret igennem I FORM- og Aktiv Træning-magasiner på appen Wype for at udvælge de allerbedste tips til, hvordan du bliver en bedre, hurtigere og mere motiveret løber. 

1. Supplér med styrketræning

Styrketræning er et fremragende supplement, hvis du for alvor vil rykke din form. Styrketræning kan forebygge skader og gøre dine sener mere spændstige og dine led mere stabile, så du løber lettere og mere effektivt. Utallige undersøgelser har de senere år vist, at styrketræning kan forbedre dig på en række af de parametre, der skaber en god løber.

Aktiv Træning nr. 9/2020

2. Skip ikke intervallerne

Den erfarne løbecoach Martin Kreutzer har ofte oplevet, at mange træner for ensidigt og holder sig til at løbe moderat lange ture i mellemhårdt tempo. Det giver en medium løbeform, der ikke rykker, fordi der ikke er variation. Han anbefaler et mix af lange, langsomme løbeture og korte, hårde ture. Hvis du vil blive en hurtigere løber, er der ingen vej uden om intervaltræningen. Selvom det er hårdt, er det nødvendigt for at mærke forbedringer.

I FORM nr. 11/2018

3. Sæt dig et tilstrækkeligt ambitiøst mål

Løbecoach Martin Kreutzer oplever, at mange ikke sætter sig ambitiøse mål. Og hvis du ikke har en plan eller noget, du gerne vil opnå, er det lettere at droppe træningen, fordi den egentlig ikke er nødvendig. Har du i stedet et ambitiøst mål, som at løbe en særlig lang distance, hvor du er nervøs for, om du kan gøre det, så SKAL du passe din træning for at nå målet.

I FORM nr. 11/2018


© Getty Images

Bonustip!

Få adgang til masser af inspirerende indhold om træning på Wype. Lige nu kan du prøve 2 måneders adgang for 0 kroner lige her.

4. Sørg for, at dine løbesko er i top

Det er vigtigt, at dine sko passer til din krop og løbestil, og så er det vigtigt, at de ikke er for gamle. Løbesko har begrænset holdbarhed, for efter 800-1.000 kilometer vil mellemsålen være trykket flad. Skoene vil ikke give det fjedrende kick, som da de var nye, og de vil ikke tage spidsen af de stød, der sendes gennem kroppen. Så skift skoene i tide, og få hjælp til at vælge.

Aktiv Træning nr. 9/2020

5. Team op med en løbemakker

Har du svært ved at komme afsted, kan din redning være en løbemakker. Hvis I har faste aftaler, er du mindre tilbøjelig til at aflyse, og desuden kan en makker løfte din motivation og presse dig. Det viser en undersøgelse, hvor 14 testpersoner blev sat til at løbe 10 kilometer ad to omgange, først alene og bagefter med andre. Deres tider blev bedre, når de løb sammen og kunne presse hinanden, og samtidig bevarede løberne også en bedre gejst undervejs.

I FORM nr. 14/2020

Få adgang til flere løbetips og -øvelser på Wype

Med et abonnement på Wype kan du få adgang til flere råd, øvelser og tricks inden for træning. På appen kan du nemlig swipe igennem I FORM og Aktiv Træning-magasiner, ligesom du får adgang til mange andre førende magasintitler som for eksempel BO BEDRE. Læs mere om Wype lige her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: