Justering af både højde og vinkel på sadlen er yderst vigtigt. Lad gerne cykelhandleren hjælpe dig. © Colourbox

8 skarpe råd der gør cykelturen smertefri

Benene pumper rytmisk. Cyklen glider gennem det sommergrønne landskab. Vinden er stille, og aftensolen kaster lange skygger over de øde landeveje. Den perfekte cykeltur, hvis ikke du havde så forbandet ondt bagi.

27. maj 2017 af Lasse Lyhne

Gør cykelturen smertefri

Saddelsmerter kan gøre cykelturen til en pest, men hvis du følger rådene her på siden, kan du nemt undgå de smertefulde cykelture.

1. Byg langsomt op

Ligesom resten af kroppen skal vende sig til træning, skal bagdelen også gradvis trænes til lang tid i sadlen. Hopper du på cyklen og racer derudad i flere timer, er du så godt som sikker på ømhed og måske endda sår bagi. Kør kun, indtil du mærker den første ømhed. Den skulle gerne aftage i løbet af et par dage. Skru derfra gradvis op for tiden i sadlen.

2. Vip sadlen 

En lille justering af sadlens vinkel på saddelpinden kan gøre underværker for din bagdel. Det er individuelt, hvad der er den perfekte stilling, men mange trives med en vandret saddel, så frem med vaterpasset. Undgå dog at vippe sadlen opad.

3. Justér sadlen 

Noget af det vigtigste, når du skal undgå saddelsmerter, er, at højden på sadlen er justeret korrekt. Er sadlen for høj, kurer du frem og tilbage på den og slider for alvor på bagdelen. Sadlen skal sidde, så knæet er let bøjet, når du sidder på cyklen, og pedalen er i bund. En anvendt formel er også, at din skridtlængde ganget med 0,883 udgør afstanden fra krankboks til saddel. Få evt. cykelhandleren til at hjælpe dig.

4. Skift position 

Sidder du i den samme stilling på sadlen, belaster du også de samme punkter i saddelregionen. Sid både fremme og tilbage på sadlen for at fordele trykket. Du kan også få ekstra lange sadler, der giver flere siddepositioner.

5. Rejs dig op

Saddelsmerter skyldes, at siddestillingen lukker af for blodtilførsel til siddeområdet. Rejs dig op hvert 10. eller 15. minut, også selv om det ikke går opad, for at få gang i blodtilstrømningen til de sarte punkter. Det er i øvrigt også godt for ryggen, da man lige får låst musklerne op.

6. Drop underdrengene 

Du er nødt til at smide underbukserne, når du cykler. Bomuldsunderbukser bliver fugtige, de folder og gnaver og samler sig i store klumper, der for alvor kan øge trykket på dine udsatte punkter.

7. Smør bagen 

Meget saddelsmerte opstår, når bagdelen og lårene kurer mod sadlen. Der findes masser af cremer, der afhjælper denne kuren. Det virker måske lidt mærkeligt og ikke så maskulint at smøre sig ind med creme bagtil, men det virker. Du kan også få en særlige type plaster, der klæbes på de udsatte steder.

8. Vask dit tøj

Et par uvaskede cykelshorts er en bakteriebombe, der øger risikoen for inficerede saddelsår markant. Vask derfor dine cykelshorts, hver gang du har brugt dem, og undlad at sidde for længe i dine svedige shorts efter træning.

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

Vil du have en stærk krop og undgå skader? Lige nu kan du få vores store træningssæt til en helt fantastisk intro-pris. Sættet består af et mavehjul, en træningsmåtte og træningselastikker samt en stor guide med øvelser, så du kan træne hele kroppen derhjemme. Derudover får du 3 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, som hver måned er proppet inspiration, motivation og gode råd til din træning. Og det bedste af det hele er, at du får det hele for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Det har aldrig været billigere at komme i form. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: