Kvinde der løber udenfor.

Løbeøkonomien siger noget om, hvor godt du udnytter den ilt, du trækker ind i kroppen. De bedste løbere bruger ca. 180 ml ilt pr. kg kropsvægt på at løbe en km, mens motionister bruger ca. 220 ml.

© Aktiv Træning

4 faktorer der afgør din løbeøkonomi

Løbeøkonomi kan grundlæggende sammenlignes med en bils benzinøkonomi, og begrebet dækker over, hvor godt du udnytter den energi, du har til rådighed. Jo bedre løbeøkonomi, jo hurtigere og længere kan du løbe.

12. august 2019 af Lasse Lyhne

4 faktorer der påvirker løbeøkonomien

Har du en god løbeøkonomi, kan du løbe længere på en given mængde energi, end hvis løbeøkonomien halter. Der er meget, der påvirker, hvor effektivt du løber, og det meste kan du gøre noget ved.

Her kan du læse om 4 faktorer, som afgør din løbeøkonomi. 

1. Kropsbygning 

Din kropsbygning har stor betydning for, hvor effektivt du løber. Jo mindre du vejer, jo mindre energi vil det også kræve at løbe ved en given hastighed. 

Derfor giver en spinkel statur med smalle hofter, tynde knogler og lange, slanke muskler en bedre løbeøkonomi end det modsatte. I et studie om kenyanske eliteløbere fandt forskerne, at kenyanerne ud over at være spinkle havde en anden fysisk fordel. 

De havde nemlig exceptionelt små lægge, der sad oppe under knæet, og de skulle derfor bruge meget mindre energi på at svinge benet frem og tilbage under løb. Det er selvsagt svært at ændre på sin kropsbygning og placeringen af lægmusklen. 

Men hvis du løber rundt med noget overflødigt fedt på kroppen, kan du ved at smide et par kilo sørge for, at du skal bruge færre kræfter på at flytte dig.

2. Fysiologi 

Ud over kropsbygningen har også det, der er inden i kroppen, betydning for din løbeøkonomi. 

Her er det især kredsløbets evne til at fordele ilten til de relevante løbemuskler og disse musklers evne til at udnytte ilten, der har betydning. 

Det handler bl.a. om antallet af kapillærer (små blodårer) i musklerne og mitokondrier (energistationer) i muskelcellerne. Det kan i modsætning til kropsbygningen i høj grad forbedres med den rette træning.

3. Stabilitet og bevægelighed

En tredje faktor, der er afgørende for løbeøkonomien, er, hvor effektivt din krop omsætter kraften fra dit afsæt til fremdrift.

En optimal stabilitet omkring ankler, knæ, hofter og kropskernen sikrer, at kraften fra afsættet forplantes direkte til fremdrift uden tab af energi i leddene undervejs.

Endelig er den rette bevægelighed omkring særligt forsiden af hoften vigtig, da denne ellers kan begrænse tilbagesvinget af benet og dermed koste energi.

4. Elastisk energi 

En fjerde faktor, der har betydelig indflydelse på løbeøkonomien, er de elastiske egenskaber i dine muskler og sener. 

Hver gang, du lander på benet, oplagrer du – som en fjeder – energi i senerne, der frigives ved det efterfølgende afsæt. Jo mere energi du kan lagre, jo mindre skal du bruge på at udvikle kraft i det følgende skridt. 

Disse elastiske egenskaber i muskel-sene-komplekset påvirkes også af træning – især eksplosiv styrketræning og såkaldt plyometrisk træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: