Kvinder der løber og holder sig for maven.
© iStock

4 ting løbere frygter

Frygter du at få dårlig mave under løb? Eller at du keder dig halvt ihjel? Få råd til, hvordan du styrer udenom forhindringerne, så du kan præstere optimalt.

15. februar 2019

Sådan præsterer du optimalt 

Løbere er notorisk fulde af tanker om, hvad der potentielt kan ske på en løbetur. Her får du rådene, der fjerner bekymringerne, så du kan præstere optimalt og pakke de bange anelser væk.

1. Jeg keder mig 

Problem: Tiden går så uendelig langsomt, når jeg løber. 

Løsning: Kedsomhed er et velkendt problem for løbere. Og det er heller ikke så sært, hvis man løber den samme tur i det samme tempo hver eneste gang. Nøglen er her variation og ambitioner. Sæt dig et specifikt mål, og begynd at træne målrettet mod det. 

Brug hele paletten af træningsvarianter: Lav in tervaltræning og fartleg, løb lange ture og korte ture. Drop landevejen og hårde fortove, og løb ud i skoven eller parken. Find eventuelt en træningsmakker, så du har selskab på turene. 

Eller få en virtuel træningsmakker gennem en af de mange avancerede løbe-apps, der i dag findes på markedet. Mange løbere finder også stor glæde i at have musik med på turen – eller lade sig fordybe med et podcast. 

2. Skader

Problem: Jeg er nervøs for, at min krop pludselig siger fra. 

Løsning: At blive skadet er indiskutabelt en løbers værste scenarie. Og frygten er ikke ubegrundet, da løb desværre er en af de motionsformer, der giver allerflest skader. 

Det skyldes ikke mindst den ensidige belastning, som dine muskler og sener udsættes for. Derfor er et godt råd at variere træningen så meget som muligt. Søg gerne væk fra hårde fortove og asfalt, og kom i stedet ud på grusstierne, skoven eller engen, hvor underlaget er langt mindre belastende. 

Variér også gerne både tempo og distance. Er det lang tid siden, du har skiftet løbesko, så tjek også, om det kunne være på tide at få et par nye. Eller skift rundt mellem to par.

3. Dårlig mave

Problem: Jeg bliver utilpas og skal pludselig akut på toilettet. 

Løsning: Den dårlige mave skyldes ofte, at du har ufordøjet mad liggende i mavesækken og tarmsystemet, der ligger og skvulper rundt. Tænk derfor på, hvad du propper i munden inden løbeturen, og hold dig til hurtigt- optagelige kulhydrater. 

Mad med høj koncentration af fibre, fedt og proteiner kræver ofte mere end tre timer for maven at fordøje. Dårlig mave kan dog skyldes ophobet væske i mave- og tarmregionen. For at undgå dette kan du tilsætte lidt salt til dit vand – så optages det bedre i kroppen. 

4. Kramper 

Problem: Jeg er bange for, at musklerne ‘blokerer’. 

Løsning: Selvom man aldrig helt kan gardere sig mod krampen, kan du gøre meget for at forebygge den. Proritér din restitution, og få nok hvile mellem dine træningspas. 

Sørg også for at få rigeligt med væske, inden du skal ud at løbe. Kramper skyldes nemlig ofte dehydrering. Derudover viser undersøgelser, at udstrækning af de mest udsatte steder også kan reducere risikoen for kramper. 

Skulle uheldet alligevel være ude, mens du løber, skal du straks strække ud. Og så er der ellers ikke noget i vejen for at fortsætte bagefter.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: