Kvinde der binder sine snørebånd.
© iStock

4 tip til morgentræning

Det kan være udfordrende at komme i gang med morgentræning. Nøglen er standhaftighed i de første par uger. Derefter går det lettere. Her får du 4 konkrete tip til at gøre morgentræningen til en naturlig del af din hverdag.

7. marts 2019 af Martin Kreutzer

Kom igang med morgentræning

Egentlig er det indlysende, at morgentræning ikke rimer på toppræstationer. Du har lige rejst dig fra sengen, og det gør, at leddene er knastørre, pulsen helt i bund, kropstemperaturen ligeså; ja selv væskefordelingen i kroppen er uligevægtig den første halve til hele time, efter at du er stået op. 

Alt det betyder, at kroppen ikke er gearet til ekstrem belastning, men har det langt bedre med blid motion, der stille og roligt bringer den op på arbejdstemperatur. 

Vi giver dig her 4 råd til, hvordan du nemt kan komme igang med morgentræningen

1. Kom i seng i rette tid 

Du har brug for din nattesøvn, så det er en fejl at finde tid til træning ved at skære af nattesøvnen. Sørg i stedet for at gå lidt tidligere i seng, og gør det lettere at komme op til træning ved at fastholde rytmen – også på dage, hvor du ikke skal træne. De morgener kan du så bruge på fx hygge med familien, praktiske gøremål eller læsning. 

2. Planlæg din træning inden du går i seng

Det er 10 gange lettere at eksekvere morgentræningen på autopilot end at skulle finde på en kreativ gang motion, mens søvnen gnides ud af øjnene. Brug 5 min. om aftenen på fx at planlægge program og rute. Det kan være fornuftigt med en ‘plan b-rute’, som du kan nå, hvis du kommer for sent afsted.

3. Tjek vejrudsigten aftenen før

Hvis du vil ud at træne, så læg passende beklædning og gear frem, så du slipper for at spilde værdifulde morgenminutter på at stresse rundt efter fx den vandafvisende windbreaker. Sørg også for, at udstyret spiller: Tjek aftenen inden, at cyklen er pumpet, GPSuret opladt og drikkedunken vasket.

4. Kombinér morgentræning og transport

Pendlermotion er en genial måde at slå to fluer med ét smæk på. Men husk at afsætte tid til, at du kan bruge den første del af turen til jobbet på at varme op i roligt tempo. Hvis du altid er sent på den, vil du nemt komme til at forbinde morgentræning med stress og ubehag, hvilket er gift for motivationen på lang sigt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: