Kvinder der løber hurtigt
© iStock

4 tips til fartleg

Man kan hurtigt ende med at være for god ved sig selv under fartleg og dermed ikke presse sig selv maksimalt. Her er 4 råd til, hvordan du presser dig selv.

11. februar 2019 af Redaktionen

Pres dig selv med fartleg

Jeg har svært ved at presse mig selv maksimalt under fartleg. Hvordan skal jeg gøre? 

SVAR: Fartleg er ustrukturerede tempostykker, men netop fordi de er ustrukturerede, er det let at være for god ved sig selv under fartleg. Man kommer til at løbe for få og for langsomme tempostykker.

Her er 4 råd til, hvordan du presser dig selv:

  1. Løb korte tempostykker 
    Det gør, at du kan fyre den mere af. Skub grænserne ved gradvist at øge længden på dem.

  2. Find konkrete visuelle mål
    Sæt dig konkrete visuelle mål. Sprint til bakketoppen, et vejskilt forude, den næste lyskurv osv. Forestil dig, at du sprinter om OL-guld.

  3. Løb om kap
    Det plejer at give sig selv, at den lige får 5-10 % ekstra, når der er nogle følgesvende at race om kap med. I kan evt. skiftes til at få et par sekunders forspring for at øge intensiteten.

  4. Brug pulsen
    Se, om du på det næste stykke kan få pulsen et par slag højere end på det foregående.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilke sundhedsråd har du sværest ved at efterleve?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: