© Istock

Hvordan bliver jeg hurtigere på 5 km?

Mit løbemål er at skære et par minutter af min 5-km-tid, så jeg kommer under 20 minutter. Hvad gør jeg?

11. april 2016

Intervaltræning er en afgørende faktor, hvis du vil blive hurtigere i løbeskoene – både korte sprinter, bakkeløb og længere intervaller vil gøre underværker.

Derudover bør du træne dit målsætningstempo et par gange om ugen. Så hvis du gerne vil løbe de 5 km på 20 min., skal du løbe mange ture med 4:00-min./km.

I det hele taget er det vigtigt at træne varieret, så du veksler mellem højintensive træningspas, korte restitutionsture og rolige langture.

Find de sidste sekunder

  • Køb et par lette racersko, til når du skal præstere optimalt.
  • Smid evt. overflødige kilo. Du kan vinde 2-3 sekunder pr. km for hvert kilo, du taber.
  • Dyrk styrketræning. Fokusér på squats, lunges og andre benøvelser, der involverer mange muskler.

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: