Glad mand, der løber og giver high-fives
© iStock

5 skarpe løbemål for 2018

Hvad drømmer du om i dit løbeliv? Her er 5 bud på uforglemmelige løbeoplevelser, som du kan plukke fra til din helt egen ‘skal-prøves’-liste. Lad fantasien begynde her.

12. marts 2018 af Hans Westhausen Gottlieb

Lav en løbe 'bucketlist'

Kom igang med de løbemål du har drømt om at opnå i årevis. Vi giver dig her fem bud på oplevelser, der burde være på din 'skal-prøves'-løbeliste.    

1. Løb streak

Behold bare tøjet på, for ‘streak’ skal her forstås som at løbe flere dage i træk. Særligt i USA har fænomenet med at løbe hver dag oplevet et miniboom de senere år med den britiske løbelegende Ron Hill som en slags galionsfigur. Den 79-årige Hill løb minimum 1 mile (1,6 km) hver eneste dag fra den 21. dec. 1964 til den 30. jan. 2017, hvor han var nødt til at skippe træningen pga. hjerteproblemer.

Det geniale ved streak running er – i al sin enkelhed – at løb bliver gjort til en fuldstændig fast integreret del af hverdagen på niveau med at spise og sove. Det gør det fx til en perfekt måde at komme igennem den hårdeste og mørkeste del af vinteren på. For at kunne kalde sig streak runner skal man ifølge sitet runeveryday.com have løbet mindst 1,6 km hver dag i et år, men til at starte med, så tag fx syv dage i træk, hvor du snører løbeskoene og løber en kort tur i kontrolleret tempo. Start evt. dagen med at løbe – så er du sikker på at nå den daglige tur.

2. Løb et ultraløb

Distancer over maratonens 42,2 km kategoriseres som ultraløb, så du behøver ikke at tage flere måneders orlov og løbe tusindvis af kilometer gennem Sibirien for at kunne kalde dig selv ultraløber. Har du allerede løbet maraton et par gange og er nysgerrig, så prøv en lidt længere distance, fx 50 km til at starte med.

Modsat maraton, hvor alle spørger, hvor hurtigt du har løbet, så er ultradistancerne anderledes befriet for dette tidshysteri. Her fylder spændende ruter mere, og fordi tempoet typisk ikke er i kategorien ‘tungen-ud-ad-halsen’, får du også bedre mulighed for at suge indtryk til dig.
Marathon Des Sables
Marathon Des Sables

Glem fartballoner og knivskarpe km-tider – ultraløb handler om noget helt andet. 

© Alexis Berg

3. Løb nøgen

Igen – behold trygt tøjet på, for her handler nøgenheden om at smide alle de elektroniske gadgets og lade tracker, GPS-ur, smartphone, stopur og musikafspiller blive hjemme for i stedet at løbe på fornemmelsen. Fortalerne for ‘naked running’ påpeger, at det gør løbeoplevelsen mere intens og glædesfyldt, for hvad betyder det egentlig, om du kan løbe 5 km på over eller under 20 min.? Eller hvor mange kalorier du har forbrændt på dagens tur i skoven?

Her i Aktiv Træning interviewede vi for nogle år siden forfatteren til bogen ‘Born to Run’, Christopher McDougall, som altid selv lader sin krop bestemme, hvor lang og hurtig dagens tur skal være.

– Alt for mange af os løber af de forkerte grunde. Vi løber, fordi vi vil tabe os. Vi løber, fordi vi vil se godt ud, eller fordi vi vil være hurtige. Vi har fokus på alt muligt andet end løbet, når vi løber. Se på folk. De gør alt for ikke at tænke på løb, når de løber. De har musik i ørerne og GPS-ure på håndleddet. De står på løbebåndet og ser TV. De gør løb til en plage.

Prøv selv at trække stikket på dine gadgets i en periode, og se, om ikke det åbner nye dimensioner i dit løb.

4. Løb dit lokale løb

Støt dit lokale løbemiljø, og mød evt. kommende lø­be­mak­ke­re ved at stille op i det nærmeste motionsløb. Det vil være ekstra god stil at give lidt tilbage til sporten ved også at melde dig som frivillig til et lokalt løb indimellem.

5. Løb efter at sætte en FKT

Hvorfor egentlig prøve at sætte en personlig rekord på en – i bund og grund – lidt tilfældig distance som fx halvmaratonens 21,0975 km eller maratonens 42,195 km? Og så i øvrigt gøre det på en rute, som er 100 pct. bestemt af andre?

Har du eventyr i blodet, så kast dig i stedet ud i at sætte en helt ny rekord, en såkaldt FKT (Fastest Known Time), hvor du selv vælger en rute, offentliggør dine planer og dokumenterer din præstation. Du kan også prøve at slå en allerede etableret FKT. Der findes fx en FKT for at løbe fra Blåvands Huk til Grenen langs hele Vesterhavskysten samt en for at løbe rundt om Bornholm. 

Mangler du en ny løbejakke til dine spændende nye løbeoplevelser? Så læs med her. 

Redaktionen anbefaler: Lækker træningsjakke

Løb gennem kulden og blæsten med Aktiv Træning. Lige nu byder vi nye læsere velkomne med en suveræn løbejakke fra Diadora sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og ekspedition). Jakken kan lynes højt op i halsen og er forsynet med mesh-paneler i nakken, under armene og ned ad ryggen, hvilket giver en naturlig udluftning, så du ikke koger over på løbeturen. Derudover giver panelerne jakken en super mobilitet og bevægelighed, da der ikke er noget værre end at slås med en jakke med dårlig pasform, når man løber. Læs mere om tilbudet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: