Løbesko i solskin

Løb, som du lyster 

© Foto: iStock

6 regler for god stil, du ikke skal følge

Løbestil er individuel, og et aktivt forsøg på at ændre den resulterer i skader og større energiforbrug.

22. april 2022 af Lasse Lyhne

I mange år har vi lært, at foden skal gå i jorden på en bestemt måde, og at armene skal holdes i den rigtige vinkel, for at vi løber mest effektivt. Men nu hamrer adskillige nye studier en pæl igennem de forestillinger.

Der findes en række etablerede ‘sandheder’ for, hvordan du løber korrekt. De færreste er der hold i.

LØB MED 180 SKRIDT I MINUTTET

Forkert
Kadence er meget individuelt og meget afhængigt af din højde og det tempo, du løber i. Der er dog evidens for, at en lidt højere kadence giver et mere energiøkonomisk løb og også aflaster knæ og hofter især hos nye løbere. Men 180 er IKKE et magisk tal. Der findes en række etablerede ‘sandheder’ for, hvordan du løber korrekt. De færreste er der hold i.

LÆN DIG FREMOVER

Forkert
Er det ikke naturligt for dig at læne dig fremover, så lad være. Et nyt studie har vist, at læner du dig for meget fremover, belaster du benene mere og tager kortere og mindre effektive skridt. At læne sig lidt fremad vil dog være naturligt for de fleste.

LAND PÅ FORFODEN

Forkert
Der er ingen evidens for, at forfodsløb giver færre skader eller hurtigere løb. Tværtimod. For de fleste vil den naturlige, hurtige hællanding, hvor du ruller fra hæl til tå, være det mest effektive. Et studie viste således, at 70 pct. af alle eliteløbere lander på hælen. Kun tre pct. er forfodsløbere.

UNDGÅ LANGE SKRIDT

Delvis rigtigt
Lange skridt, hvor foden går i jorden langt foran dig, belaster knæ og skinneben og er sjældent effektive. En højere kadence vil typisk også føre til kortere skridt, hvor foden går i jorden tættere under kroppens tyngdepunkt. Lange skridt er en typisk fejl hos nye løbere.

HOLD HOVEDET I RO

Rigtigt – så vidt muligt
Rokker dit hoved helt naturligt, når du løber, så lad det rokke. Det kan sagtens være effektivt.

BØJ ALBUERNE I 90 GRADER

Forkert
Der er ingen evidens for, at en særlig måde at bevæge armene på skulle være den mest effektive. Tværtimod fører en bevidst ændring af armsvinget til dårligere løbeøkonomi. Prøv dog at slappe af i hænder og skuldre – det er det mest behagelige for de fleste.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: