Mand løber trail
Har du overvejet trailløb?

Denne form for løb har en masse fordele, som du helt sikkert vil få gavn af. 

© iStock

7 fordele ved at løbe trail

Der er mange fordele ved at dyrke trailløb. Har du en god rute, og et par gode trailsko, så er det bare med at komme ud i naturen.

16. april 2021 af Lasse Lyhne

1. Bedre stabilitet. Det ujævne underlag stiller krav til alle de stabiliserende muskler i ankler, knæ og hofter. Det giver stærkere, stivere og mere stabile led, og det gavner løbestilen og sænker skaderisikoen.


2. Power i benene. I naturen er bakkerne ikke rettet ud som i byen, og de skarpe stigninger styrker musklerne i baglår, baller og lægge. Det giver på sigt mere spændstige løbeskridt.


3. Større allround-styrke. Ikke kun benene, men også coren og til dels skuldre og arme arbej-der hårdere i terrænet. Derfor får du en bedre allroundstyrke.


>> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<


4. Gavner løbestilen. Det ujævne terræn tvinger dig til at tage kortere skridt, sætte foden i jorden under kroppens tyngdepunkt og afvikle hurtigere. Kombineret med den større styrke giver det en mere elegant og mere effektiv løbestil.


5. Naturlig intervaltræning. Bakker, nedløb, tekniske passager – intensiteten i skoven er langt mere varieret end i byen. Det giver naturlig intervaltræning, der løfter konditionen.


6. Mere varieret belastning. Det ujævne underlag betyder, at belastningen på kroppen ikke er den samme. Dermed fordeles sliddet på kroppen, og din skaderisiko sænkes.


7. Bedre balance. Jo mere teknisk underlaget er, jo mere udfordres og forbedres din koordination og balance.

Sidestik kan ødelægge enhver træningsglæde. Se her, hvordan du forebygger sidestik, og hvad du kan gøre, hvis uheldet er ude.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: