© Garmin

7 genveje til at booste motivationen med dit løbeur

Har du også dage, hvor sofaen trækker lidt mere end træningstøjet? Her er syv tips til, hvordan du kan bruge dit løbeur som motivation – både til at komme afsted og til at holde gejsten oppe, når du er i gang.

12. april 2022 af Benjamin Creative for Garmin

Nogle dage snører løbeskoene nærmest sig selv. Andre gange skal der lidt ekstra hjælp til for at finde motivationen og komme ud af døren. Tæller dit udstyr et løbeur, er der dog god hjælp at hente lige ved hånden. Se bare her, hvor vi i samarbejde med Garmin guider til, hvordan du på nem og smart vis kan bruge dit ur til at booste din løbeglæde og din performance.

1. Bliv guidet af en professionel træner

At hyre en personlig løbetræner er måske lige i overkanten for de fleste hobbyløbere. Men heldigvis findes der også lettere måder at få professionel vejledning til din træning.

Med funktionen Garmin Coach har du altid professionel vejledning lige ved hånden. Angiv blot, hvilken distance du vil træne op til, og om det er OL-deltager Jeff Galloway, løbecoach Greg McMillan eller fysioterapeut og løbeekspert Amy-Pakerson-Mitchell, der skal guide dig på vej. Så får du en dynamisk træningsplan, som løbende bliver tilpasset dine mål og resultater.

2. Få anbefalinger til løbeture

Nogle dage er det bare rart at kunne hoppe i løbeskoene uden at skulle bruge tid på at planlægge et omfattende træningspas – og netop det kan du slippe for med funktionen anbefalede træninger.

Start med at vælge, om du vil cykle eller løbe. Så skaber uret et skræddersyet forslag til dagens tur baseret på din træningsindsats, restitutionstid og søvndata.

3. Hold øje med din performance

Som hobbyløber behøver du ikke (nødvendigvis) at have skyhøje ambitioner for, hvordan dit løb skal udvikle sig. Men for de fleste af os giver det alligevel et ekstra skud motivation på kontoen at se, at vores hårde indsats faktisk rykker noget.

Med den smarte funktion træningsstatus kan du få dybdegående indsigt i, hvordan din træning udvikler sig over tid, og om der er bestemte parametre som fx intensitet, restitution og træningstid, du skal skrue på for at se endnu bedre resultater i fremtiden.

Med funktionen Garmin Coach kan du få træningsprogrammer af de tilknyttede trænere hos Garmin. Her vises det på sportsuret Garmin Venu.

© Garmin

4. Gør træningen sjovere med intervaller

Synes du, at dine løbeture er begyndt at blive ensformige? Så er det måske tid til at bryde med rutinerne og spice træningen lidt op! Skift for eksempel asfalten ud med skovbund, eller løb fartleg med indlagte spurter mellem hver lygtepæl.

Har du et Garmin-ur, kan du oprette en intervaltræning baseret på distance eller tid og få notikationer på armen, hver gang det er tid til et temposkifte.

5. Find de gode tidspunkter

Vi ved alle, at det er godt for kroppen at få pulsen op. Men mindst lige så vigtigt er det også, at den får tilpas med hvile efterfølgende, så du kan give den gas til næste træning.

Funktionen Body Battery™ holder øje med din krops energiniveau og hjælper dig med at finde frem til de bedste tidspunkter til både aktivitet og hvile. Når nummeret på skærmen er højt, betyder det, at kroppen er fuldt opladet og klar til bevægelse. Og mon ikke du vil opleve, at løbeturene går lidt nemmere, hvis du timer dem med, hvornår du har allermest energi?

6. Hav den perfekte playliste i ørerne

Har du også oplevet, at benene vil hurtigere fremad, når du har dit yndlingstrack i ørerne? Det er ikke bare noget, du bilder dig ind. Faktisk har flere undersøgelser vist, at musik kan gøre os mere udholdende og effektive under træning.

Så lav din helt egen power-playliste, du kan sætte på fra dit løbeur i starten af hver tur. Et godt tip er at gå efter såkaldt “synkron musik”, der matcher dit tempo og din skridtfrekvens. For de fleste vil det sige sange med 160-180 taktslag i minuttet. Du kan slå dine sange op i tjenesten Songbmp for at finde ud af, hvor på skalaen de ligger.

7. Udforsk nye ruter og omgivelser

En af de store fordele ved at løbetræne er, at du kan gøre det lige præcis, hvor du har lyst. Derfor er det egentlig lidt tosset, at så mange af os forfalder til den samme rute uge efter uge.

Skab variation ved at sætte kursen i stik modsatte retning af, hvad du plejer, eller tag bilen til et nyt område, og sus afsted herfra. Har du et løbeur med kortfunktion kan du planlægge en rute hjemmefra, så den passer med distancen, du gerne vil løbe. Hvem ved – måske den nyfundne opdagelseslyst ender med, at du ser din by med helt nye øjne?

Find ekstra løbeglæde med Garmin

Med et løbeur fra Garmin har du altid smarte og motiverende træningsfunktioner lige ved hånden. Ur-serien Forerunner® er designet specielt til løbere, og der findes en model til enhver løbestil og ethvert niveau. 

Eksempelvis er Forerunner 45 for dig, der løber flere gange om ugen og gerne vil blive ved med at forbedre dine præstationer, mens Forerunner 245 Music er perfekt til dig, der vil tracke resultater og samtidig får energi af at have musik i ørerne på turen.

Se alle Forerunner-urene her, og find ud af, hvilken model der passer til dig.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: