© istock

Akuthjælp på løbeturen?

Har du tunge ben på løbeturen? Her er 4 tip til, hvordan du redder dem

30. oktober 2020 af Lasse Lyhne

Alle løbere kender det. Følelsen af tunge, døde ben, der slet ikke føles som ben, men som to fremmedlegemer, der er monteret på dine hofter. Der er heldigvis hjælp at hente, her er 4 tip til tunge ben på løbeturen.

1. Sæt farten ned

Nogle gange tager det lige lidt ekstra tid for kroppen at blive klar. Skru derfor ned for farten de første km, og se, om følelsen af tyngde forsvinder. Det gør den ofte.

2. Fokusér på din teknik

De tunge ben kan også forstærkes af en uhensigtsmæssig, sjusket løbestil. Lav derfor et bodyscan, hvor du tænker over at løbe rankt, med hoften skudt godt frem og skuldrene trukket tilbage. Slap af i hænder, skuldre og kæbe, og prøv at sætte fødderne i jorden under dit tyngdepunkt.

3. ”Tøm” benene

Har du stået eller siddet en hel dag, så brug 5 minutter før din løbetur på at ligge på ryggen med benene op ad en væg. Dermed forsvinder lidt af væsken fra benene, og du vil føle dig friskere. 

4. Tænk langsigtet

Hvis benene forbliver tunge, og motivationen ikke er til at grave frem, bør du udskyde den planlagte tempotræning til næste løbetur, og fokusér her og nu i stedet på en rolig, opkvikkende tur uden store ambitioner.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: