Mand der løber op af en bakke.
© iStocj

5 gevinster ved bakkeløb

Én træning med 10-20 minutters bakkeløb om ugen er nok til, at du kan mærke væsentlige forbedringer med din form. Få 5 andre gevinster ved bakkeløb her.

13. februar 2019

Boost din træning med bakkeløb

Drop den kedelige, monotone løberute, og slå vejen forbi nogle bakker. Bakkeløb er både sjovt og motiverende – og så er det ikke mindst hamrende effektiv træning. 

Her får du 5 gevinster ved bakkeløb:

1. Bedre løbeteknik

Bakkeløb kræver, at du justerer din løbeteknik. Knæene skal løftes højt på bakken, hvilket styrker lårmusklerne og resulterer i en mere kraftfuld og dynamisk løbestil. Nedad skal du ligeledes lære at ‘give los’. Alt i alt vil din løbestil forbedres. 

2. Kom i storform

Dit kredsløb kommer på overarbejde, når pulsen går stejlt i vejret i samme tempo som stigningerne. Det er knaldhårdt, men også knaldeffektivt, og du vil hurtigt mærke forbedringer af både kondition, udholdenhed og løbeøkonomi. 

3. Mental styrke

Bakker kan være nogle lede bæster, som på kort tid flår al luft ud af dig. Men angriber du dem med rank ryg, får du en mental styrke, du kan bruge i andre sammenhænge, hvor det gør ondt. Bakkeløb gør dig bedre i stand til at håndtere træthed og smerte. 

4. Færre skader

Regelmæssig bakketræning sørger for, at din krop generelt bliver stærkere. Du aktiverer nemlig en lang række muskler, der normalt forsømmes og er svage hos løbere, som fx haser og baller. Derudover aktiveres også muskler i svang, ryg og mave. 

5. Social gevinst

Bakkeløb er væsentlig mere krævende end at løbe på flade grusstier i parken. Derfor er der også god ræson i at udføre træningen med andre, så man kan hjælpe, opmuntre og presse hinanden gennem de svære og stejle stigninger

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilke sundhedsråd har du sværest ved at efterleve?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: