© istock

Hvordan løber man ned ad bakke?

En læser har spurgt os, hvordan man mest effektivt løber ned ad bakker. Få vores svar her!

5. juli 2018 af Hans Westhausen Gottlieb

Spørgsmål: Jeg læser og hører altid, at det er hårdere at løbe ned ad end op ad bakke. Sådan føles det ikke for mig, så hvordan hænger det sammen?

Svar: Løb ned ad bakke er faktisk en hårdere belastning for muskulaturen end løb op ad bakke.

Det skyldes, at kroppen tvinges i overspeed, hvor du løber hurtigere, end du egentlig kan. Muskler, sener og led skal dermed kæmpe for at følge med i et tempo, de ikke er vant til.

Med en god teknik kan turene nedad i højt tempo dog føles relativt lette og samtidig fungere som fremragende træning.

Sørg for, at bakken ikke er særlig stejl, løb med meget hurtige, korte skridt, hvor du føler, at foden sættes i jorden inde under kroppen og ikke langt foran dig.

Dermed belaster du knæene mindre og undgår at bremse op. Det kræver tilvænning og meget grundig opvarmning – men effekten er uovertruffen.

Start med 4-6 ned ad bakke-løb, hvor du bruger pausen til at få pusten igen ved at gå stille tilbage op ad bakken.

Sådan får du god teknik ned ad bakke:

Læn dig Fremover: Mange har en tendens til at læne sig tilbage på turen ned. Forsøg i stedet at læne dig frem, så du står cirka vinkelret på bakken – lidt ligesom når man står på ski.

Rul ned ad bakken: Kig skråt ned, og få fornemmelsen af, at bakken gør arbejdet for dig, og dine ben bare følger med – uden at du holder igen eller bremser.

Tyngdepunkt: Ligesom ved løb op ad bakke skal foden sættes i jorden under dit tyngdepunkt. Løb ligeledes med korte, hurtige skridt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: