De 6 største fejl du begår før løbeturen

Undlad at begå disse 6 begynderfejl, hvis ikke du vil have ødelagt din næste løbetur.

24. april 2019 af Lasse Lyhne

Du laver statisk udstrækning

Det er helt klassisk at indlede løbeturen med et par gode, gamle strækøvelser som vi kender dem fra gymnastiktimen i skolen. Men det er faktisk meget uhensigtsmæssigt. 

Flere undersøgelser (fx denne) har påvist, at statiske strækøvelser, hvor man holder senen udspændt i 20-30 sekunder virker direkte præstationsforringende. Ved at strække senen over lang tid bliver den som en slap elastik og derved bliver du mindre spændstig og fjedrende i dit løb. 

Dynamiske stræk som fx høje knæløftninger, gadedrengehop og hælspark er langt bedre.

Du spiser fed og røget mad

De fleste ved godt, at de ikke skal spise de sidste par timer før løbetur, men budskabet er faktisk lidt mere kompliceret end som så, for der er stor forskel på, om man spiser en bolle med syltetøj eller røget makrel.

Mens bollen tager ca. 2 timer at fordøje, tager makrellen 6 timer. Det gælder i øvrigt al røget fed fisk, røget rødt kød som fx pølser og nødder. Så med mindre, at du virkelig nyder smagen af fisk sidst på løbeturen, så hold dig fra det.

Du drikker for meget

... vand altså. Det er vigtigt at være velhydreret før en løbetur, men det nytter ikke noget at bælle 1 liter vand lige før du skal ud at løbe. Kroppen kan kun optage 1-2 dl. pr. kvarter, så fordel dit væskeindtag over nogle timer. For meget vand i maven skvulper rundt og gør, at du skal tisse.

Du glemmer at gå på toilettet

Få ting sætter gang i maven som en løbetur. De mange stød sætter gang i peristaltikken, og kommer du ikke på toiletten inden løbeturen, kan du være ret sikker på, at du skal under.

Du drikker energien forkert

Det kan give et godt energiboost at drikke en tår energidrik eller spise en gel lige før en løbetur. Men timingen er essentiel, for energien skal indtages lige før du løber. Indtager du den en time før løbeturen, vil dit blodsukker nå at falde kraftigt som en reaktion på energien, og dermed vil den faktisk gøre dig træt og sløv inden løbet.

Du glemmer at lytte til kroppen

Det kan godt være dit træningsprogram siger 40 minutters tempoløb, men hvis din krop er træt og øm, er du altså nødt til at revudere den plan. Udsætter du en træt, småsløj eller småskadet krop for hård træning er der risiko for, at du løber ind i en skade. Husk, det er ikke den træningstur du ikke tager, der ødelægger formen, det er den lange skadesperiode.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: