To mennesker iført løbetøj der går

Du skal ikke slentre under gåpauserne, men fortsætte turen med raske skridt, så pulsen holdes på et relativt højt niveau.

© iStock

Derfor bør du holde gåpauser

Om du er begynder eller øvet løber, er det kun en fordel at benytte sig af løbe-gå teknikken. Gåpauserne sikrer, at du får mere overskud, og samtidig forkortes restitutionstiden, så du er hurtigere klar til din næste træning.

23. august 2019 af Hans Westhausen Gottlieb

Er det en god idé at holde gåpauser?

Burde jeg holde gåpauser, selvom jeg sagtens kan løbe længere distancer uden?

SVAR: Strategien med at skifte mellem at løbe og gå under træningsturen er oprindeligt tiltænkt begyndere, som derigennem kan øge træningsdistancen, men i den anden ende af spektret anvender ultraløbere også løbe-gå-teknikken. Her er det helt nødvendigt, hvis man fx skal gennemføre et 100-km-løb eller et etapeløb over adskillige dage. 

Men også almindelige motionister på et niveau midt imellem ‘begynder’ og ‘ultraløber’ kan have gavn af teknikken. Hvis du skal øge distancen og løbe længere end de 8 km, så er du bedre beskyttet mod skader, hvis du tager nogle korte gåpauser undervejs. 

Når du genoptager løbeturen efter gåpausen, vil du nemlig helt naturligt ændre en smule på løbestilen. 

Det er guld værd ud fra et belastningssynspunkt, for den ændrede måde at løbe på gør, at hvert skridt placerer belastningen et andet sted end før gåpausen. Dermed bliver sliddet på bentøjet en anelse anderledes, og følgelig reduceres skaderisikoen markant.

Fordele ved gåpauser 

  • Overskud: Selv­om træningen er hård, så sikrer gåpauserne, at du ikke brænder helt sammen.
  • Kalorier: Ved at gå kan du tilbagelægge en længere distance og dermed også forbrænde flere kalorier.
  • Naturoplevelse: Gåpauserne giver dig overskud til at nyde natur og omgivelser undervejs.
  • Lettere væskeindtag: På lange ture er gåpauserne perfekte til at drikke og evt. indtage energi.
  • Færre smerter: Restitutionstiden forkortes, og du er derfor hurtigere klar til næste træningspas.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: