Mand løber på græs
© iStock

Derfor skal du variere underlaget, når du løber

Hurtigere tempo og øget forbrænding er ikke de eneste fordele ved at variere underlaget ...

2. februar 2019 af Lasse Lyhne

Der er mange gode grunde til at løbe på forskelligt underlag. Ud over at det gavner mo­ti­va­tionen og løbeglæden at træne i et varieret terræn, så er det også en effektiv måde at sænke skaderisikoen på.

Sænker risikoen for skader

Løb er en meget monoton bevægelse, og derfor er sliddet på kroppen også meget ensidigt. Ved at variere underlaget veksler du også din måde at løbe på og dermed sliddet på kroppen. 

Det handler altså ikke så meget om at løbe på et blødt underlag som at løbe på forskellige underlag.

Din løbestil får også et løft af varierede underlag. 

Et glat underlag, som fx en mudret sti, sne og is, tvinger dig til at løbe med en høj skridtfrekvens og til at lande længere fremme på foden, mens et ujævnt underlag styrker stabiliteten i ankler, knæ og hofter og forbedrer din koordination. 

Husk – du bliver god til det, du træner, så har du et bestemt mål, skal du løbe en del på det underlag, løbet afvikles på.

Prøv at løbe mindst en tur om ugen på skovstier eller på græs.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vil du gøre noget ekstra for at trimme din krop til sommeren?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: