Glæd dig over kulden Op til 30 sekunder pr. km. Så meget langsommere løber du langsommere, når sommer bliver som de fleste af os gerne vil have, den skal være. © Istock

Du er bedst ved 10 grader

10 grader. Det lyder ikke af meget, men det er faktisk den optimale temperatur, hvis du vil sætte nye løberekorder. Temperaturen påvirker din løbepræstation markant, viser nyt amerikansk studie.

16. juni 2019 af Lasse Lyhne

Hvis du drømmer om ny rekord pa? løbeturen, er det en god ide? at tjekke termometeret, inden du begiver dig af sted. Det viser en omfattende amerikansk undersøgelse, hvor forskerne har analyseret a?rtiers løbsdata fra 7 kendte maratonløb i USA. Her fandt de, at de hurtigste tider blev løbet ved temperaturer mellem 10 og 15 grader, mens farten faldt i takt med, at temperaturen steg mod 25 grader.

Eliteløberne løb op til 6,8 procent langsommere, na?r temperaturen var mellem 20 og 25 grader, mens motionisterne ma?tte bruge op mod 8 procent mere tid. En eliteløber sætter sa?ledes 10 minutter til pa? maratondistancen, og en motionist, der optimalt løber pa? 4 timer, skal bruge 20 minutter ekstra.

Det store tidstab skyldes, at kroppen ved høje temperaturer og høj luftfugtighed skal bruge energi pa? at køle sig selv ned. Na?r vi løber, producerer vi en del varme, og den skal vi af med – ellers stiger den sa?kaldte kernetemperatur inde i kroppen, hvilket medfører massiv præstationsforringelse. Na?r vi løber ved moderate temperaturer, flyttes varmen fra inderst i kroppen til huden, hvor luften køler den ned. Hvis luftten er varm, kan huden ikke effektivt komme af med varmen, og der flyttes derfor blod fra musklerne til huden for at hjælpe med afkølingen.

Du kan selv gøre en del for at bremse temperaturpa?virkningen. Skal du konkurrere, na?r det er varmt, gælder det om at klæde sig sa? let pa? som muligt. Dvs. T-shirt og shorts, sa? snart temperaturen er over 15 grader, ogsa? selv om det føles koldt, na?r du sta?r pa? startstregen. Er det ekstremt varmt, kan du hjælpe kroppen med nedkølingen ved at gøre din T-shirt va?d. Sørg ogsa? for at drikke sa? kold væske som muligt. Det hjælper med at holde kernetemperaturen nede.

Sa?dan pa?virker temperaturen din tid

  • 25-35 grader: Du kan ikke slippe af med varmen, og kernetemperaturen stiger. En række nervecel- ler i hjernen pa?virkes, og signalet til musklerne svækkes. Benene føles tunge, og du bliver træt og mat. Tab i løbepræstation: 8-15 %.
  • 15-25 grader: En smule blod ga?r fra musklerne til huden for at køle dig ned. Tab i løbepræstation: 2-8 %.
  • 10-15 grader: Den optimale løbetemperatur. Tab i løbepræstation: 0 %.
  • 5-10 grader: Hænder, fødder og hoved køles ned, og du skal bruge energi pa? at holde dem varme. Tab i løbepræstation: 1-3%.
  • Under 5 grader: Luften bliver tættere, og du skal simpelthen bruge mere energi pa? at bryde den. Derudover køles den overfladiske del af musklerne, og de kan ikke præstere optimalt. Tab i løbepræstation: 3-6 %.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: