© istock

Du vænner dig hurtigt til en ny løbestil

Det kræver øget koncentration at ændre sin løberytme – men allerede efter få ture er hjernen opdateret.

15. november 2019 af Redaktionen


Løber du med lange og tunge skridt, kan det være en god idé at justere lidt på din løbestil. Ved at tage flere skridt pr. minut kan du blive en effektivere løber og mindske risikoen for skader. Det kræver noget koncentration at ændre på den måde, man løber, men ifølge et nyt studie vil du hurtigt vænne dig til den nye rytme. 

Forskere satte 13 løbere til at øge deres skridtfrekvens med 5-10 pct. Såkaldte EEG-målinger af løbernes hjerneaktivitet viste nu en markant øget aktivitet i de områder af hjernen, der er forbundet med indlæring af nye færdigheder, sammenlignet med når de løb med deres normale rytme. 

I løbet af den følgende måned skulle løberne gennemføre 8 løbeture på mindst 5 km med den nye skridtfrekvens, hvorefter de igen blev testet i laboratoriet. Her viste det sig, at hjerneaktiviteten, når de løb med den hurtigere skridtfrekvens, var tilbage på normalen. Hjernen opfattede altså nu den nye løberytme som naturlig.

Hvad kan man gøre?

Vil du prøve at øge din skridtfrekvens, så fokusér på at løbe rankt og at læne dig en lille smule frem. Føl, at du lander på midten af foden, og forestil dig, at du løber på brændende kul og derfor skal have fødderne i jorden så kort tid som muligt. Træn gerne dette i korte sekvenser af nogle få minutter ad gangen.

Kilde: Journal of Motor Behavior 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: