Mand der løber og får high-fives
© iStock

Gode tips til de lange træningsture

De lange træningsture er en hjørnesten i maratontræningen. Det kan dog være hårdt for kroppen at løbe langt, så turene bør doseres meget nøje.

3. juni 2018 af Bjarke Kobberø

Løb længere 

For at kroppen skal kunne holde til de lange distancer, er det vigtigt at dosere sine løbeture nøje. Med disse 7 tips kan du nemmere planlægge de længere løbeture. 

7 gode tips til løbeturene 

  1. En tommelfingerregel er at løbe langt (90-120 min.) hver anden uge og halvlangt (75-100 min.) hver anden uge.

  2. Det er de færreste, der rent fysiologisk har brug for at løbe meget længere end 2 timers træningsture. Hvis du ikke skyder raketfart, vil du potentielt ikke føle dig klar, hvis du aldrig har været over 18-20 km på træningsturene. Her kan enkelte længere ture give mening, men løb ikke over 2 timer flere uger i træk.

  3. Brug lydbøger, musik og podcast som underholdning på de lange ture.

  4. Find et løbefællesskab - fx faste løbemakkere eller en klub - så du har andre at træne med fast eller indimellem. Det booster motivationen at spejle sig i andre med samme ambition, og erfarne løbemakkere kan også give gode tips. Flere løbeklubber arrangerer fx fællestræning i weekender. 

  5. Løb altid langturene med overskud. Det er helt fint at veksle mellem roligt løb og løb i dit formodede maratonpace, men du bør ikke løbe hurtigere end dette for at sikre optimal effekt af denne træningstur.

  6. På de lange træningsture kan det både fysiologisk og mentalt være en god idé med små temposkift undervejs, så turene bliver brudt op. Skift fx tempo hver 2-3 km, så føles turen ikke så lang.

  7. Ud over at være en fysisk udfordring er de lange ture i meget høj grad også mental træning. Løber du alene og uden musik, som det typisk også vil være tilfældet til selve maratonløbet, kan det være en god idé at have nogle positive fokuspunkter klar, du kan tænke på, når det strammer til. Alt, der gør dig glad, kan bruges. 

Vi anbefaler: Genialt løbebælte

Nu kan du opbevare din telefon, nøgler og kreditkort på en nem og sikker måde, når du træner. Med dette smarte bælte kan du nemlig have alle dine vigtige ting med på løbeturen, cyklen eller i fitnesscenteret. Bæltet har to lommer, der kan udvides og holder dine ting fast, så du slet ikke opdager, at du har dem med. Med de to lommer kan du desuden have dine nøgler i den ene, mens din telefon kan ligge sikkert og uden at blive ridset i den anden.


Den store lomme har en lille udgang dine høretelefoner på bagsiden, og så er bæltet vandafvisende, så dine ting ikke bliver våde. Lige nu kan du få det geniale bælte sammen med 2 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, for KUN 69,50 kr. (+29,50 kr. i porto og ekspedition) I ALT 99 kr. Du får også en digital løbeguide med masser af tips til, hvordan du bliver en hurtigere og bedre løber. Læs mere om tilbuddet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: