© Colourbox

Løbetider

FAQ: Findes der en matematisk formel for, hvor hurtigt jeg skal kunne gennemføre løbet? Jeg løber 10 km på 55 minutter - hvor meget langsommere skal jeg løbe for at klare de 21,1?

Teori og praksis hænger ikke altid sammen. Man bliver god til det man træner og derfor skal man være forsigtig med at opstille formler for sammenhængen mellem ydeevnen på én distance i forhold til ydeevnen på en anden. Din 5- eller 10-km-præstation siger derfor ikke nødvendigvis noget om, hvad du er i stand til at yde på halvmaraton eller endnu længere distancer.

Når alt det er sagt og skrevet, så findes der dog en stribe tabeller på nettet og i diverse bøger, der giver dig mulighed for at estimere din sluttid. En tommelfingerregel siger, at du skal gange din tid på 10 km og lægge 10 minutter til. Løber de 10 på 55 minutter, bør du kunne løbe halvmaraton på 2 timer.

Det nemmeste er dog at bruge vores egen beregner her, som - ud fra din 5 km tid - kan give et ringerpej om, hvor hurtgt du kommer ti at løbe et halvmarathon: Halvmarathon tider: Beregn din tid her

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: