Kvinde i løbejakke bagfra.
© iStock

Klæd dig varmt på og løb hurtigere

Et studie viser at man i højere temperaturer lærer kroppen at regulere sin kernetermperatur, som i sidste ende kan være nøglen til hurtigere løbetider.

3. september 2018 af Redaktionen

Sådan fungerer varmeadaption 

Varmeadaptation! Det tekniske ord dækker over et begreb, der får en del opmærksomhed i løbemiljøet i disse år. Løber man under meget varme forhold, sker der nemlig en række gunstige tilpasninger i kroppen. 

Blodvolumen øges, og evnen til at svede og holde kernetemperaturen nede forbedres. Alt sammen noget, der i sidste ende gør os hurtigere. Men hvad gør man, når man bor i egne af verden, hvor det aldrig rigtig bliver varmt? 

Ja, så kan man tage ekstra tøj på. Canadiske forskere har i et nyligt publiceret studie fundet, at kroppen reagerer på samme måde, hvis vi træner i moderate temperaturer (15 grader) med ekstra meget tøj på, som hvis vi træner i meget varme temperaturer i lidt tøj. Tidligere varmestudier har vist præstationsforbedringer på op til 5 procent efter 4-6 uger med træning i varmen. 

Kilde: Medicine & Science in Sports & Exercise

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

Vil du have en stærk krop og undgå skader? Lige nu kan du få vores store træningssæt til en helt fantastisk intro-pris. Sættet består af et mavehjul, en træningsmåtte og træningselastikker samt en stor guide med øvelser, så du kan træne hele kroppen derhjemme.

Derudover får du 3 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, som hver måned er proppet inspiration, motivation og gode råd til din træning. Og det bedste af det hele er, at du får det hele for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Det har aldrig været billigere at komme i form. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: