Kvinde i løbejakke bagfra.
© iStock

Klæd dig varmt på og løb hurtigere

Et studie viser at man i højere temperaturer lærer kroppen at regulere sin kernetermperatur, som i sidste ende kan være nøglen til hurtigere løbetider.

3. februar 2019 af Redaktionen

Sådan fungerer varmeadaption 

Varmeadaptation! Det tekniske ord dækker over et begreb, der får en del opmærksomhed i løbemiljøet i disse år. Løber man under meget varme forhold, sker der nemlig en række gunstige tilpasninger i kroppen. 

Blodvolumen øges, og evnen til at svede og holde kernetemperaturen nede forbedres. Alt sammen noget, der i sidste ende gør os hurtigere. Men hvad gør man, når man bor i egne af verden, hvor det aldrig rigtig bliver varmt? 

Ja, så kan man tage ekstra tøj på. Canadiske forskere har i et nyligt publiceret studie fundet, at kroppen reagerer på samme måde, hvis vi træner i moderate temperaturer (15 grader) med ekstra meget tøj på, som hvis vi træner i meget varme temperaturer i lidt tøj. Tidligere varmestudier har vist præstationsforbedringer på op til 5 procent efter 4-6 uger med træning i varmen. 

Kilde: Medicine & Science in Sports & Exercise

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: