Kom godt i gang med forårstræningen

Efter en kold vinter kan det være svært at få pustet nyt liv i løbetræningen og komme ud af døren. Her er en håndfuld tips, der hjælper dig med at tage det første skridt.

7. marts 2019 af Christian Thestrup

Man plejer at sige, at der aldrig er nogen, som har fortrudt en løbetur. Men efter en lang og kold vinter kan det alligevel godt være svært at komme ud af døren og få gang i nogle nye rutiner. Her er en håndfuld tips til, hvordan du får taget det første skridt.

Sæt et mål

Når man er træt, og det er mørkt, koldt og vådt, kan det være svært at tvinge sig selv ud af døren for at løbe. Især hvis der ikke er nogle konsekvenser ved at blive hjemme. Et godt trick er derfor at melde sig til et motionsløb – også selv om det er langt ude i horisonten. Der findes nemlig ikke noget så motiverende som at have et løb at se frem imod.

…og fortæl det til alle!

Fortæl om dit løbemål til venner og bekendte, og annoncér det på sociale medier. Der er ikke mange, der kan lide at tabe ansigt, og så skal du nok få trænet.

Snyd dig selv

Hav en nødrute, som fx er 500 meter rundt om boligblokken eller ned for enden af vejen. Hvis du fortæller dig selv, at du bare skal have en enkelt runde på nødruten, så føles det straks mere overkommeligt – og pludselig er du i gang med en lidt længere tur.

Lav aftaler

Lav en fast aftale med en løbemakker eller meld dig ind i et løbefællesskab – fx i en klub eller på Facebook. Det er både hyggeligt, men også en fremragende måde at sikre træningen på - særligt på de dage, hvor man ikke selv kan finde motivationen.


Hav det rigtige udstyr
Bevares. Du kan sagtens løbe ud i foråret i det udstyr, du smed i en plasticpose og sparkede under sengen, da efterårssæsonen sluttede. Men! Der er nu ikke noget, der øger lysten til at komme ud af døren som nye sko eller nyt, lækkert tøj.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: