© istock

Korte intervaller føles hårdest

Det er en god idé at mikse typen af intervaller, men det gælder også om at vælge en type, som føles overkommelig.

20. januar 2020 af Redaktionen

Forskere elsker korte, benhårde intervaller – altså få gentagelser af få sekunders varighed, hvor du sprinter, til blodet springer, og musklerne bobler af syre. De er uhyre effektive, når vi anlægger et cost-benefit-perspektiv, og ved blot at træne i ganske få minutter nogle gange om ugen kan du opnå store forbedringer af både sundhed og form. What’s not to like? Tja, ganske meget faktisk, hvis man skal tro et nyt studie fra Berry College i USA. Her undersøgte forskere dels den objektive fysiologiske hårdhed af fire typer træning, og dels den oplevede hårdhed. 

Ganske rigtigt var de 4 x 30 sek. de suverænt letteste, når forskerne kiggede på objektive kriterier som bl.a. varighed, pct. af maks.-puls, syreniveau m.m., men når de så undersøgte den oplevede hårdhed, ændrede billedet sig. Her blev de korte, hårde intervaller vurderet som de næsthårdeste, mens den lange tempotur (der objektivt set var den næsthårdeste) blev vurderet som den mest overkommelige.

Kilde: Sweat Science 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: